Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Händelserik vecka för krisdrabbade SAS

Publicerat måndag 7 april 2003 kl 06.50
Det här veckan ser ut att en händelserik vecka för det förlustdrabbade flygbolaget SAS. Många av de anställda har anledning att vara oroliga - för - utöver de 4 000 som enligt det förra besparingsprogrammet ska bort fram till år 2005 så blir det nya personalminskningar. Hela helgen har det pågått förhandligar med de fackliga organisationerna och förhandlingarna fortsätter idag. På torsdag är det tänkt att styrelsen ska fatta beslut om dom nya besparingarna.
Vi ska här göra ett nedlag i vart och ett av SAS tre hemländer och berätta om några av dom förändringar som diskuteras. Arlanda är mycket mer än det vi som resenärer ser och hör i avgångshallen - och när det gäller en av dom verksamheter som finns bakom kulisserna så pågår det just nu en dragkamp mellan Arlanda och Kastrup i Köpenhamn. För att spara pengar är det tänkt att det tekniska underhåll på flygplanen som är lite mer omfattande än den dagliga servicen ska koncentreras till ett ställe. Idag utförs det här underhållet såväl i Sverige, Danmark som Norge. Det som fäller avgörandet är var man kan göra jobbet billigast. Norge är dyrast och anses redan uträknat. Landskampen spelas alltså mellan Sverige och Danmark och enligt uppgifter till Ekot så ligger Arlanda bäst till där löner och andra kostnader ligger omkring 20 procent lägre. Men inget är avgjort och både det svenska och danska facket deltar aktivt i det här spelet - för det handlar om medlemmarnas jobb - hamnar verksamheten på Arlanda så skulle det innebära att ett par tre hundra jobb räddas kvar. På Köpenhamns flygplats Kastrup är de anställda inte bara oroliga för att jobb ska försvinna till andra platser i Norden. Än mer skrämmer möjligheten att jobb som nu utförs av SAS-personal exempelvis inom biljetthantering, data eller försäljning helt läggs ut på utomstående företag i låglöneområden som Indien eller Östeuropa. Koncernchefen Jørgen Lindegaard har varnat för att arbetsuppgifter kan komma att flyttas ut ur koncernen, om man inte kommer överens med facken om tillräckligt stora besparingar. Det har redan fått det danska pilotfacket att gå med på lönestopp. Fler flygtimmar och längre arbetsvecka - och liknande krav ställs på övriga personalgrupper. Det största facket inom SAS i Danmark, Luftfartsfunktionärerna med runt 1800 medlemmar, är beredda att gå långt för att rädda jobben kvar i Skandinavien. Och då är inte det viktigaste är inte om arbetet utförs i Danmark, Sverige eller Norge. Vi har inte råd att ha nationella glasögon på oss, säger ordföranden Nicholas Fischer till Ritzaus nyhetsbyrå. Luftfartsfunktionärerna vill ha en garanti från SAS-ledningen för att arbetsplatserna blir kvar i Norden, och dessutom bättre avgångsvederlag för dem som mister sina jobb i samband med besparingarna. Vi är beredda till många eftergifter - men de som blir av med jobbet måste få förnuftiga villkor, säger Nicholas Fischer inför dagens fortsatta förhandlingar. På ett av SAS-hotellen i Oslo pågår förhandlingar dygnet runt nu som gäller bolagets kabinpersonal i hela Skandinavien. Och de norska flygvärdinnorna och stewardarna ser ut att drabbas hårdast. Det kan bli färre och mindre flygplan i Oslo samtidigt som långdistansflygningarna koncentreras ännu mer till Köpenhamn. Och oron finns för att många ska mista jobben här i Oslo. John Lyng som är fackligt förtronedevald för den norska kabinpersonalen beskriver stämningen så här. Det finns också ett annat orosmoln på den norska flyghimlen. Det förs diskussioner om att det SAS- ägda bolaget Braathens ska ta över all inrikestrafik i Norge. Braathens har visat sig sköta inrikesflygningarna mer lönsamt än SAS. Totalt i hela Skandinavien räknar John Lyng med att upp till 600 kabinanställda kan förlora jobben det närmsta året.
Beatrice Janzon, Johan Prane, Staffan Zillén
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.