Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler måste lockas till förskolan

Publicerat måndag 16 juni 2008 kl 16.58
Lekande förskolebarn. Foto: Leif R Jansson7Scanpix.

Fler måste lockas till att jobba inom förskolan, annars kommer det bli en bestående brist på förskolelärare varnar Skolverket.

För att det ska bli möjligt måste förskoleläraryrkets status höjas och det måste satsa på fler utbildningsplatser.

Det säger pedagogikprofessorn Ingrid Pramling Samuelsson som liknar dagens situation vid en katastrof.

– Det är naturligtvis katastrofalt, det är ju så att det är nästa generations barn det handlar om och man vet från forskning idag hur viktigt det är med de första åren när det gäller både attityder och att lägga grund till intresse för olika innehållsområden. Då behöver man utbildade pedagoger som kan jobba med dem här barnen, säger Ingrid Pramling Samuelsson.

Landets förskolor skriker efter arbetskraft. På arbetsförmedling ligger idag 595 platsannonser som frågar efter förskollärare och inte inom något annat pedagogiskt yrke är behovet av arbetskraft så stort just nu.

Flygvädersgatans förskola är en av förskolorna som söker personal. Och skolans rektor Anne-Lie Sand märker av bristen.

– I dagsläget är det inte så jättemånga som söker men det finns ett visst urval men det är ganska många outbildade som söker också. Jag är inte speciellt orolig för läget, jag har 21 högskoleutbildade av 25 stycken så jag har lätt att rekrytera när jag har en bra pedagogisk verksamhet, säger Anne-Lie Sand.

Skolverket har i sin framtidsprognos beräknat att minst 3600 nya förskollärare behöver examineras årligen de kommande fem åren. För att det ska vara möjligt måste yrkets status höjas. Ett problem som förskolan har är att man fortfarande brottas med en bild av förskolan som ett ställe för barnpassning.

– Förskolan har en lång väg att vandra innan det blir accepterat som en utbildning som på dem små barnens villkor. Det är som ser det som att det är någon som tar hand om barnen, men jag jobbar. Det är det inte, det är någonting annat, säger Ingrid Pramling Samuelsson.

Professor Ingrid Pramling Samuelsson vill ha öronmärkta utbildningsplatser, att förskolelärare får lika villkor som andra lärare och att mer män börjar jobba inom förskolan.

Det handlar om att skapa en tydlig yrkesidentitet men det krävs också att det satsas på utbildningsplatser om 18 000 nya förskolelärare ska utbildas fram till år 2012.

– Jag tror att ett yrke måste utveckla sig självt och då måste det finnas människor med högre utbildning inom yrket som kan bidra till utvecklingen på olika sätt. Där menar jag att det är viktigt med påbyggnadsutbildningar på avancerad nivå och att det finns de som går vidare till forskarutbildning som i kommunerna sedan kan utveckla verksamheten i förskolan, säger Ingrid Pramling Samuelsson.

Andreas Kron, SR Göteborg
andreas.kron@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".