Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flera hundra varslas på Saab

Publicerat måndag 14 april 2003 kl 16.45
Den svenska försvarsindustrikoncernen Saab kommer att varsla upp till flera hundra anställda på olika orter i Sverige, trots att företaget under måndagen presenterade en stark första kvartalsrapport för i år.
Saab marknadsför sig själv som det ledande högteknologiföretaget i Norden inom områdena försvar, flyg och rymd. Enligt första kvartalsrapporten som presenterades under måndagen, var Saabs försäljning under årets tre första månader värd fyra miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med de tre första månaderna förra året. Det är försvarsaffärerna som står för inkomsterna. Ser man till försäljningen av pansarbrytande vapen har det kommit in flera större order på pansarskott i år så att affärsområdet Saab Bofors ökade med hela 50 procent under årets tre första månader jämfört med samma period förra året. Varsel i Stockholm och Linköping Men trots det ska alltså Saab säga upp folk inom de delar av koncernen som inte går lika bra. Tidigare i år varslades ett hundratal inom avdelningen för undervattensteknik i Motala och på presskonferensen under måndagen sa Saabs vd Bengt Halse att företagsledningen räknar med ytterligare ett tresiffrigt antal varsel. Det kan alltså bli flera hundra i främst Stockholm och Linköping inom flygplanstillverkningen och inom Saab Tech som tillverkar försvarselektronik. Varslen beror i första hand på att det svenska försvaret sparar och köper in mindre utrustning. Den svenska andelen av Saabs försäljning minskar överhuvudtaget. Ser man till framtiden och Saabs orderbok på en 45 miljarder kronor så är den svenska andelen bara en fjärdedel mot hälften i dag. Sälja mer utomlands Enligt Bengt Halse är det därför som Saab måste minska verksamheten här hemma och utveckla nya produkter som går att sälja utomlands: – Nu lever vi mycket på det vi utvecklade för flera år sedan. Vi lägger nu mycket på pengar på forskning och utveckling för att kunna hålla det här, att vi är framgångsrika inom några nischer, säger Bengt Halse och fortsätter: – Det innebär att vi måste bli ännu bättre på att marknadsföra oss internationellt.Vi måste bli ännu bättre på att samarbeta över det som i dag är våra affärsområdesgränser och hitta nya produkterbjudanden, säger Bengt Halse, vd i Saab.
Stefan winiger

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.