Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny teori om Estonias förlisning

Publicerat onsdag 16 april 2003 kl 03.00
Haveriutredningen om passagerarfärjan Estonias förlisning gav aldrig något svar på hur färjan kunde sjunka så snabbt. En ny utredning från Styrelsen för Psykologsikt Försvar visar att det var genom ventilationstrummor som stora mängder vatten fördes ner under bildäck. Nu kommer krav på att fartyget ska undersökas på nytt.
Det är förklaringen till att Estonia sjönk så snabbt, säger viceamiral Frank Rosenius, som gjort undersökningen. – Det har varit en olöst fråga och vi har genom att studera ritningar hittat de här ventilationskanalerna, som går från sidan i bordläggningen ner i maskinrummet och som kommer under vatten när fartyget lutar i ungefär 40 graders slagsida. Viceamiral Frank Rosenius har tillsammans med skeppsbyggnadsingenjör Staffan Sjöling vid Försvarets Materialverk undersökt hur det gick till när passagerarfärjan Estonia förliste. Estoniakatastrofen 1994 krävde totalt 852 människors liv och är den olycka som krävt flest svenska liv. Fanns inte med i haverirapporten Enligt Frank Rosenius var det inte svårt att på ritningar upptäcka ventilationskanalerna som mynnade ut i höjd med fjärde däck. Vid 40 graders lutning fylldes kanalerna med vatten. Den internationella haverirapporten, som kom i december 1997, har inte med någonting om detta, enligt Frank Rosenius. – Nej, vi har inte kunnat hitta något om det, säger Frank Rosenius, utan där har man mer summariskt beskrivit händelseförloppet. Vad betyder det att ni kanske hittat förklaringen till varför Estonia kunde sjunka så snabbt? – Det innebär en del för de beskrivningar som finns om att Estonia sjönk naturligt eller på ett förklarligt sätt utan att ta till sabotageteorier, säger Frank Rosenius. Vill man gå vidare med detta, bör man också kontrollera hur fartygets vattentäta avdelningar ser ut och om de var stängda. Man måste undersöka det på plats där Estonia ligger? – Ja, för att komma längre i utredningen och få en annan bild. Kommer ni att begära det? – Nej, vi har lämnat vår utredning till Styrelsen för psykologiskt försvar och sen är detupp till dem att diskutera det med regeringen. Bör andra båtar med den här konstruktionen byggas om? – Vi har inte tittat på det, säger Frank Rosenius. Men man borde försäkra sig om att detta inte kan ske.
Erik Ridderstolpe
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.