Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mobiltelefonmarknaden växer i Kina

Publicerat fredag 18 april 2003 kl 09.25
I Kina tillhör telekombranschen och dataindustrin de snabbast växande branscherna. Det är kinesiska företag som tar allt större marknadsandelar och för de utländska tillverkarna krymper utrymmet.
De här signalerna hörs ständigt i Kina. Mobiltelefontätheten stiger dag för dag. Varje år säljs minst femtio miljoner mobiltelefoner i Kina. Det blir allt större möjlighet att mobiltelefonerna som kineserna talar i eller använder för SMS-meddelanden har tillverkats i det egna landet. Egna märken större Förra året ökade de kinesiska tillverkarnas andel av sålda mobiltelefoner till uppemot 30 procent av markanden. För tre år sedan var det bara tre procent av kunderna som köpte en kinesisk mobiltelefon. Men ännu är Motorola störst i Kina, följd av Nokia och Sony Ericsson. Egentillverkade datorer dominerar När det gäller datorer leder de kinesisk-tillverkade bordsdatorerna och de bärbara klart över de utländska märkena, omkring 80 procent av de som såldes förra året beräknas vara kinesiska. Tjugofemåriga Zhong Zhe Weiye som sålt datorer i fyra år i köpcentrat Duan Ning, det betyder ”köp nu”, bekräftar att det kunderna först tittar efter är datorer som tillverkats i Kina. Priserna är lägre, grafiken bättre och kaliteteten blir bättre och bättre, säger Zhong. Hon började själv att använda dator för fem-sex år sedan. För några år sedan köpte kunderna vad som fanns, nu vet kunderna mera och konkurrenterna är flera, konkurrensen är knivskarp. Hade vi inte service och tekniskt kunnig personal skulle vi inte klara oss säger Zhang. Legend mest framgångsrikt Det mest framgångrika PC-företaget i Kina är Legend. Jag försökte få träffa företagets chefer men det tyckte inte ledningen för Legend av någon anledning var någon bra idé. Om Legends produkter kan ändå sägas att de har intagit 30 procent av den kinesiska datormarknaden och är efter fjorton år i branschen nummer åtta i världen när det gäller PC. Legend har 11 000 anställda och en påfallande låg medelålder bland personalen. Nyligen uppvaktades Legends ledning av Isa, Investment in Sweden Agency, som för närvarande håller på med en offensiv för att locka flera kinesiska företag till göra investeringar i Sverige. Legend finns också på mobiltelefonmarknaden tillsammans med för oss tämligen okända märken som Bird, Capitel, Amoi Sonic för att nämna några av de relativt nya kinesiska mobiltillverkarna. Ingen prisskillnad på mobiler Också när det gäller mobiler är det kinesiska modeller som rycker fram. Det säger Ly Feng-yun som säljer mobiltelefoner i det stora butikslandskapet Hsi Dan Sci Tech Plaza i Peking. Det är ingen större prisskillnad på kinesiska och utländska modeller och när vi får in nya modeller är det rusning säger Ly.
Lars Gunnar Erlandsson, Peking
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.