Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brister i SJ:s trafikledning

Publicerat onsdag 23 april 2003 kl 16.04
Det finns brister i trafikledningen för den svenska järnvägen, det visar en kommande rapport från Järnvägsinspektionen. Kommunikationen mellan aktörer som SJ, Banverket och Green Cargo fungerar inte som den ska. Enligt Järnvägsinspektionen så följs inte de regelverk som finns.
Järnvägsinspektionen har utvärderat slumpvis utvalda inspelningar av kommunikationen mellan lokförare, banarbetare och tågklarerare, som ansvarar för trafiken på den svenska järnvägarna. Och rapporten visar på stora brister i säkerhetsrutinerna. Det handlar om slarv med att uppge tågens exakta positioner. Att slanguttryck används istället för fackspråk, och att de order som utdelas inte upprepas. Det här är något som kan leda till missuppfattningar, vilket i sin tur ökar risken för olyckor. – Det är klart att det inte är bra. Det är väl så att de här samtalen inte visat sig vara en direkt trafikfarlig situation. Men de följer helt klart inte det regelverk vi har, och det är inte bra om man inte kommer till rätta med problemen, säger Claes Elgemyr, chef för tillsynssektionen på Järnvägsinspektionen. För de flesta tågtransporter behövs idag ingen muntlig kommunikation, eftersom trafiken styrs via automatiska signalsystem. Men vad det gäller de fall där muntlig kommunikation är nödvändig. Det kan handla om situationer där banarbete pågår, eller där signalsystemet inte fungerar som det ska, så är det allvarligt att bristerna är så stora. Green Cargos säkerhetschef Håkan Sjöström välkomnar Järnvägsinspektionens förslag på en ökad satsning på vidareutbildning och uppföljning av hur säkerhetrutinerna efterlevs. – Vi ser allvarligt på om det finns brister hos oss, och vi kommer att sätta igång och följa upp om vi kan hitta några särskilda brister hos oss. Vad vi känner till idag så har vi en väldigt bra nivå när det gäller våra lokförare, säger Håkan Sjöström, säkerhetschef på godstransportföretaget Green Cargo.
Magnus Thorén och Hilda Gustavson, Sveriges Radio Örebro
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.