Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SonyEricsson möter konkurrens från Asien

Publicerat torsdag 24 april 2003 kl 08.10
Senare på torsdagen presenterar SonyEricsson sitt resultat för årets första kvartal. Målet i år är att ta igen förlorade marknads-andelar och sälja väsentligt fler mobiler än förra året då SonyEricsson tappade mark. Men samtidigt möter SonyEricsson tuffare motstånd från de asiatiska mobiltillverkarna.
Det känns som om det var länge sedan mobiltelefoner marknadsfördes med hur länge batterierna räckte. Nu är det istället färgskärmar, sk Polyfona ringsignaler och möjligheten att använda mobilen som en kamera som tillverkarna lyfter fram. Men i och med att telefonen nu blir mer lik kameror och mp3-spelare och displayen får färg, kliver också de traditionella elektroniktillverkarna i Asien in på banan. Japanska Sharp och NEC kommer snart att lansera sina modeller i Sverige och sydkoreanska LG´s telefoner kommer att börja säljas redan i nästa vecka. Men att knuffa ned Nokia från första platsen eller SonyEricsson från andra platsen på den svenska marknaden räknar inte LG´s försäljningschef, Christian Norder, med. Däremot finns det vissa svenskar som LG tror kommer att byta sina Nokia och SonyEricsson. Men någon stor spelare räknar inte LG med att bli i Sverige. Men när nu de asiatiska mobiltillverkarna på allvar börjar sälja telefoner i Sverige, kan det hända saker tror mobilkedjan GEAB´s marknadschef Daniel Lindholm. Bilden ser annorlunda ut i Europa. Där har koreanska konkurrenten Samsung redan gått om SonyEricsson, och i och med att nya mobiltelefoner alltmer liknar små tv-aparater och musikspelare, så ökar också trovärdigheten för de asiatiska företagens varumärken.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.