Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökat konsumentskydd vid ekonomisk rådgivning

Publicerat fredag 25 april 2003 kl 12.00
Sveriges konsumenter ska få ökat skydd vid rådgivning om placeringar i aktier, fonder och optioner. I en lagrådsremiss på fredagen föreslår konsumentminister Ann Kristin Nykvist att krav på kompetens ska införas för finansiella rådgivare och de ska dokumentera sina råd.
Vid vårdslös rådgivning kan också banken eller försäkringsbolaget bli skadeståndsskyldigt. Ann Kristin Nykvist motiverar varför det behövs lagstiftning på det här området: – Det här är ju svåra ekonomiska placeringar. Och det har blivit allt vanligare att konsumenterna placerar sina pengar i aktier, fonder eller olika typer av fondförsäkringar. Konsumenten är ofta i ett informations- och kunskapsunderläge. Därför är det viktigt att vi har en stark lagstiftning till skydd för konsumenterna. Man ska till och med kunna få skadestånd för vårdslös rådgivning. Under vilka omständigheter ska man kunna få det? – Om man har förlorat på en placering och den som har gett råden har gjort något fel, uppsåtligt eller av oaktsamhet. Då ska man kunna få ersättning för, den så kallade, förmögenhetsskadan. Betyder det att om den fond jag fått råd att satsa i dyker och går ner, så kan jag få skadestånd? – Det är lite mer komplicerat än så. För den som har gett rådet måste ha gjort något fel uppsåtligen eller av oaktsamhet så man förlorat på placeringen. Och då kan man vara berättigad till ett skadestånd. Jordbruks- och konsumentminister Ann Kristin Nykvist Antalet klagomål på dålig rådgivning, som har lett till ekonomiska förluster för konsumenter har ökat kraftigt under senare år. Både hos Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumentverket. Exempelvis har gamla människor fått rådet att placera pengar i riskfyllda aktier som en långsiktig placering. Men det kommer att bli svårt att bevisa att rådgivaren har visat oaktsamhet och vårdslöshet: – Det är alltid svårt att hantera den här typen av skadeståndsärenden. Men i det här lagförslaget ligge rockså att rådgivningen ska dokumenteras. Det ska finnas svart på vitt vad som har sagts i rådgivningssamtalet. Då blir det lättare att driva den här typen av ärenden, säger Ann Kristin Nykvist. Tillsynsmyndigheter för den nya lagen blir Konsumentverket och Finansinspektionen: – Tillsynsmyndigheterna ska ge ut föreskrifter om hur man ska ställa kraven när det kompetens och rådgivningen i övrigt. Ytterst, om företagen inte följer regelverket, så kan man förbjuda en näringsidkare att fortsätta med rådgivningsverksamheten.
Ingrid Gustavsson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.