Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Chokladdryck med sprit upprör

Publicerat söndag 27 april 2003 kl 16.50
Till hösten kan systembolagets hyllor komma att fyllas av chokladdryck spetsad med alkohol. Ett danskt företag som till hälften ägs av Arla ligger i startgroparna för att lansera sin utmanare till den framgångsrika alkoläsken. På Ungdomens nykterhetsförbund, där Morgan Öberg är ordförande, är man upprörd.
– Jag tycker det är jättetråkig att man försöker sudda ut gränsen mellan vad som är gränsen mellan vad som är alkohol och vad som är mjölk eller saft eller andra drycker. Jag tycker att alkohol ska smaka alkohol, säger Morgan Öberg. Det är företaget Cocio som planerar att tillsätta vodka eller cognac i sin chokladdryck för att på så sätt ta upp kampen med den alltmer populära alkoläsken. Den alkoholhaltiga chokladdrycken ska säljas över hela världen men lanseringen koncentreras främst till Storbritannien Tyskland och de skandinaviska länderna. Det innebär att spetsad chokladdryck kan komma att finnas även på svenska systembolag, medger Åke Hammarström, vd för Arla i Sverige. – Om lanseringen blir av så utesluter jag inte att den även kommer att distribueras i begränsad omfattning till den svenska markanden. Men att den alkoholhaltiga chokladdrycken skulle rikta sig till vuxna är inget som Morgan Öberg på UNF tror på. – Vi är ju ett företag som står för hälsosamma och nyttiga produkter och det ska man inte blanda ihop med det här. Vi kommer aldrig i Arla att upplåta våra varumärken för den här typen av produkter. Men även som ni inte sätter Arlas namn på den så kommer det att bli så att Arla tjänar pengar på att sälja chokladdryck med alkohol – I den yttersta meningen kan det ju bli så. Men det viktiga är ju att när man håller på med den här typen av produkter så är det ju typiska vuxenprodukter, att man riktar sig till vuxna. Men att den alkoholhaltiga chokladdrycken skulle rikta sig till vuxna är ingenting Morgan Öberg litar på. – Det gör alla bryggerier och alla som tillverkar alkohol säger att de riktar in sig på vuxna. De vet att opinionen är känslig för att man skulle rikta reklam till ungdomar. Men jag tror att vi ändå kommer att få se, kanske inte den närmaste tiden men längre fram, reklam som riktar sig till ungdomar. jag tror att den här typen av drycker är den typen som går hem hos ungdomar.
Martin Ahlqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.