Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Höga bränslepriser tynger SAS

Publicerat torsdag 14 augusti 2008 kl 10.52
Ett SAS Boeing 737-600 flygplan (t v) taxar ut från Terminal 4. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Förlusttyngda skandinaviska flygbolaget SAS fortsätter att redovisa svagt resultat och när resultatet för det andra kvartalet blev offentligt på torsdagen visar det sig att ännu fler anställda kommer att få lämna bolaget.

– När du får en sådan enorm kostnadsökning på bränslet, som i dag är en stor del av våra kostnader, tillsammans med effekter av en begynnande lågkonjuktur där du får press på genomsnittsintäkterna och även press på kabinfrakt, då får man en ond cirkel av de här oerhört viktiga faktorerna. Då blir det en galopperande utveckling som man kan se i hela flybranschen i hela världen. Det är därför resultaten störtdyker , säger Mats Jansson, vd på SAS.

SAS har ett tufft år att ta sig igenom och liksom hela flygbranschen tyngs bolaget av höga bränslepriser och stark konkurrens. Då hjälper det inte att fler flög med SAS det andra kvartalet, upp 5,2 procent till 11,6 miljoner passagerare.

Ekvationen går inte ihop och det blev en förlust under det andra kvartalet på drygt 100 miljoner kronor före skatt. Samma period förra året blev det en vinst på 800 miljoner.

Den kostnad som bolaget själv kan påverka är personalen och häromdagen fanns det rykten kring SAS att bolaget skulle komma att kräva lönesänkningar av de anställda.

Något sådant blir det inte nu, men det blir fortsatta personalminskningar. Efter den första kvartalsrapporten var det 1000 som skulle bort, nu ska ytterligare 500 bort, sammanlagt 1500 i år, totalt 2500 på sikt, inklusive Spainair som SAS misslyckades med att sälja. 

– Så här långt ungefär tio procent av den totala personalstyrkan tyvärr. Jag hoppas att vi inte behöver dra ner mer personal men du kan aldrig vara riktigt säker. Skulle oljepriset sticka i väg upp till 200 dollar per fat , då är det en ny situation men nu har vi den situation vi har och det är den vi har utgått ifrån när vi har lagt det här programmet, säger Mats Jansson.

SAS minskar nu flygkapaciteten med sju flygplan, vilket innebär en total neddragning med 18 plan. Och det pekar väl mot vilken del av bolaget som främst kommer att få känna av besparingarna.

Och den närmaste framtiden ser inte ljusare ut, bolaget räknar med ekonomisk avmattning i år och nästa år.

Tommy Fredriksson
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".