Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kvinnor köper kläder och män köper bil

Publicerat onsdag 30 april 2003 kl 20.02
Könsrollerna är tydliga i Sverige, i alla fall när det gäller konsumtion. Det märks tydligast när man tittar på de ensamstående, säger Katarina Hansson från Statistiska centralbyrån som har jämfört de svenska hushållens konsumtion.
– Kvinnor lägger ner mer av sina pengar på kläder, personlig hygien, möbler och husgeråd. Männen lägger mer av sina pengar på bilar, utemåltider och alkohol. Gäller de skillnaderna i allmänhet för män och kvinnor? – Man ser de störst bland ensamstående män och kvinnor utan barn. Undersökningen visar att det inte märks så stora skillnader när det gäller kostnader för basvaror och hyra utan det är när de utgifterna är betalade som skillnaderna märks. Förutom att kvinnor och mäns konsumtionsmönster skiljer sig åt kan man också se att vi konsumerar olika beroende på var vi bor. – Det finns inga större skillnader mellan låginkomsthushållen och höginkomsthushållen när det gäller basutgifter som till exempel livsmedel, förbrukningsvaror och bostadsutgifter. Men vi kan se att höginkomsthushållen lägger mer pengar på kläder och skor, möbler, husgeråd och inköp och drift av bil samt fritid och kultur. Låginkomsthushållen lägger mer pengar på tobak och lokalresor än höginkomsthushållen gör. Vad har ni sett för skillnader mellan storstad och glesbygd? – Då har vi kunnat se att i storstäderna lägger man mer pengar på utemåltider, alkoholhaltiga drycker, lokalresor och även resor och hotell. Helena Enbom arbetar som marknadschef i Stockholm. Hon bor i innerstan och säger att det hon spenderar sina pengar på när det nödvändigaste är betalt ofta är lyxkonsumtion. – Det blir mest lyxkonsumtion som restaurangbesök, kläder, lite godare mat än vanligt. Om Helena Enbom fick mindre pengar i plånboken är de sakerna också det hon först skulle dra ner på. På så sätt passar hon väl in i undersökningens bild av en storstadsbo och hon tycker själv att hon är representativ för sin bekantskapskrets. De skillnader undersökningen pekar på när det gäller män och kvinnor tror Helena Enbom att hon kommer att märka av när hon snart flyttar i hop med sin pojkvän. – Jag kanske är den som köper den där extra tallriken, eller det där fina glaset eller de där jättesnygga designbesticken. Det är såpass traditionellt i vår relation att det är han som äger bilen.
Sara Hägg
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.