Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ljusare framtid för Saabs flygplanstillverkningen

Publicerat fredag 2 maj 2003 kl 10.26
Den civila flygplanstillverkningen i Sverige var uträknad för några år sedan. Men som partner till den europeiska flygplanstillverkaren Airbus ser Saab i dag goda framtida affärsmöjligheter.
I förra veckan skrevs det svensk flyghistoria hos Saab i Linköping. vid en ceremoni firade man leveransen av den första vingbalken som Saab utvecklar och bygger till det nya superjumboflygplanet Airbus 380, ett flygplan var vingar har en spännvidd på 80 meter, och som i en kabin i två våningar tar 550 passagerare, nästan 50 procent mer än en jumbojet, alltså en Boeing 747. Framgång för svensk industripolitik. Saab är inte bara underleverantör utan är också partner i Airbusprogrammet, vilket betyder att Saab är ekonomiskt delaktig både om det blir vinst och om det blir förlust. Hittills räknar Saab med en omsättning på ett tiotal miljarder kronor för det här projektet och det som är en kommersiell framgång för Saab är också en framgång för svensk industripolitik. Åtskilliga miljoner i industristöd Genom åren har Saab fått åtskilliga miljoner i industristöd och det beror på att politikerna ville att den svenska flygindustrin skulle få igång en civil produktion att tjäna pengar på. Av den enkla anledningen att man ville ha en militära flygplanstillverkning i landet men inte ville bli tvungen att köpa en massa militärflygplan för att företaget skulle gå runt. Saab har kommit igen Under åttiotalet fick Saab en och en halv miljard kronor i dåtidens valuta för att konstruera civila trafikflygplan och det blev också två modeller. men under nittiotalet gick luften ur marknaden för mindre passagerarflygplan produktionen las ner 1997. Men pengarna och kunskaperna har inte försvunnit rakt ut i det blå, utan Saab har kommit igen både som underleverantör till amerikanska Boeing och som partner i Airbusprogrammet. Pontus Karlén som är chef för den civila flygplansproduktionen på Saab säger att Saab genom sitt partnerskap med Airbus nu får ett stadigt civilt ben att stå på
Stefan Winiger
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.