Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nybilsförsäljningen minskade i april

Publicerat fredag 2 maj 2003 kl 11.42
I april registrerades drygt 23 600 nya bilar i Sverige, en minskning med 2,7 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Det mest sålda bilmärket i Sverige är Volvo. På andra och tredje plats kommer olika modeller från Saab, ett bolag som trots framgångarna i Sverige kämpar med en allt för liten försäljning.
Saabchefen Peter Augustsson oroar sig för sina återförsäljare, som enligt honom säljer för få bilar och har för dålig lönsamhet. – Hälften av våra 1 200 handlare runt om i världen har en för svag lönsamhet, vilket vi arbetar med, säger han. Men vi kan också säga att hälften av handlarna har en bra lönsamhet, medan vi måste jobba med den andra halvan. Bland annat genom produktprogrammet och genom att kommunicera bättre kring våra produkter så att vi kan få upp lönsamheten. Sålde 100 Saabbilar var Förra året sålde Saab, som ägs av amerikanska General Motors, bara drygt 120 000 bilar, samtidigt som konkurrenten Volvos kunder köpte över 400 000 bilar av det Fordägda Göteborgsföretaget. Saabs återförsäljare sålde i fjol inte fler än 100 bilar var i genomsnitt och för att Saab ska få stopp på sina förluster så måste försäljningen öka rejält. Enligt Saab Automobiles vd Peter Augustsson är det inte bara biltillverkaren som går med förlust. Omkring hälften av företagets återförsäljare tjänar också för lite pengar, enligt Saabchefen. De ska få hjälp genom att man ska ta fram fler alternativ till de Saabmodeller som redan finns. – Vi kommer att ha fler karossvarianter, fler motorvarianter och ett bredare varuutbud hos Saabhandlaren, vilket gör att denne kommer att sälja fler bilar, säger Peter Augustsson. Monopolet försvinner 1 oktober Marknaden för personbilar har hittills varit styrd av de stora tillverkarna, som har bestämt vilka bilar som får säljas tillsammans, och vem som har haft rätt att sälja märkena. Men genom ett EU-beslut försvinner de auktoriserade återförsäljarnas monopol den 1 oktober i år, vilket gör att vem som helst kan sälja vilka bilar som helst, och det här försvårar situationen ytterligare för ett litet bilmärke som Saab. – Det innebär att det blir en större konkurrens för våra handlare, säger Peter Augustsson. Vem som så vill kan i princip sälja vilken bil han vill. Kan det blir så att Volvo och Saab kommer att säljas i samma bilhall i framtiden? – Nej, jag tror inte att det blir så vanligt, men i exempelvis USA finns det bilhandlare som säljer både Saab och Volvo, säger Peter Augustsson.
Michael Österlund
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.