Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tunga fordon har underkända bromsar

Publicerat onsdag 20 augusti 2008 kl 11.55
Många tunga fordon har dåliga bromsar. Foto: Bertil Ericson/Scanpix.

Uppdaterad 17:25
Andelen tunga fordon som underkänns vid besiktningen är fortsatt hög. Var fjärde buss, var tredje lastbil och 45 procent av de tunga släpen klarade inte kraven för bromsar förra året.

– På det stora hela, när man tittar på hela den tunga trafiken, så är det här ett problem att de är inte i så god kondition. Det här har varit återkommande, de här siffrorna är inget engångsfenomen utan det har sett ut så här ett par år nu, säger Cecilia Blom Granlund är informationschef på Bilprovningen.

Förra året kontrollbesiktades 137 000 tunga fordon. Av dem blev hela 47 000 underkända. Förra året var tunga fordon inblandade i 21 procent av alla trafikolyckor med dödlig utgång.

Cecilia Blom Granlund menar att varje enskilt bussbolag och åkeriföretag måsta ta ett större ansvar för sina fordon.

– Det finns mycket man kan göra. Vi ligger på, när vi träffar kommunerna så pratar vi med dem om det här att hur viktigt det är för dem att ställa krav i samband med upphandlingar så att de har med den här biten i kvalitetssäkring, säger Cecilia Blom Granlund.

Mårten Johansson är tekniskt ansvarig på åkerinäringens branschorganisation, Sveriges åkeriföretag. Han medger att den höga andelen underkända fordon är oacceptabel och hoppas att den ska minska av fler frivilliga kontroller.

– Vi rekommenderar att man då, vi gör den här extra testen av bromsar på tunga fordon ihop med verkstäderna och det gör vi då ungefär sex månader före ordinarie kontrollbesiktning så den här frivilla testen är något som vi gör mycket reklam för och hoppas att fler och fler ansluter sig till.

Hur ser intresset ut bland åkeriföretagen?

– Det är svårt att få stor volym på det här men vi kämpar på och hoppas att fler och fler ansluter sig, säger Mårten Johansson.

Ola Linde är lastbilschafför sedan 18 år och han har ofta kört lastbilar med dåliga bromsar.

– Jag påpekade för han som äger bilen att han måste göra något åt det här snarast. Det är olika från firma till firma, vissa tar det på allvar medan vissa tänker att de åker veckan ut eller dagen ut.

På en lastkaj vid Frihamnen i Stockholm håller Ola Linde på att fylla sin lastbil för en eftermiddagskörning. Han är inte särskilt förvånad över att var tredje lastbil inte klarar kraven på bromsar vid besiktningen.

– Det är så höga kostnader och liten förtjänst i dagens läge så att jag tror att många åkare som bestämmer över sina bilar väntar in i det sista med att dra på sig mera skulder. Det tror jag är den största orsaken. Nästa sak tror jag är tidsbrist, att man hellre kör en extra dag i stället för att säga nej till kunder för att besiktiga bilarna, säger Ola Linde.

Kjell Cronvall ansvarar för yrkestrafikfrågor på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetsfrämjande. Han tycker att Vägverket, polisen och åkeriföretagen själva borde ta ett större ansvar.

– Åkeribranschen måste ta tag i problemet. Många gånger är det mycket prat och lite verkstad och det är det som gäller här också.

Tycker du att åkerinäringen tar ett tillräckligt ansvar i dag?

– Ser det ut så? Eftersom att bilprovningens resultat är som de är så har man ju inte tagit ett ansvar, säger Kjell Cronvall på NTF.

Jenny Lagerstedt
jenny.lagerstedt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".