Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare kritiska till enkät om Förintelsen

Publicerat onsdag 20 augusti 2008 kl 15.41
Minnesplatsen i Berlin över Förintelsens offer. Foto: Fabrizio Bensch/Scanpix.

Enligt en undersökning från myndigheten Forum för levande historia brister flera svenska lärare i sina kunskaper om Förintelsen. Men enkäten får skarp kritik från lärarhåll.

Frågorna är för avancerade för att fungera som ett kunskapstest av landets historie- och ämneslärare, säger Tomas Andersson, gymnasielärare i samhällskunskap och historia i Skara.

– Som exempelvis det med hur många procent med ganska snäva intervaller som har dödats i alla de här skeendena som löper över många decennier. Det är orimligt, säger Tomas Andersson.

I undersökningen som sändes ut till 10 000 lärare på mellan- och högstadiet samt gymnasielärare har det ställts elva kunskapsfrågor kring Förintelsen och nazismens brott mot bland annat judarna. Drygt 5 000 svar kom in och visade att 7 av 10 lärare hade minst 8 fel av de 11 frågorna och endast två av de svarande hade alla rätt.

Resultatet har under onsdagen väckt diskussioner kring lärarnas kompetens. Men kritiken från lärarna gällande undersökningen har också varit stor. Enligt Tomas Andersson kan man inte räkna med att ens den mest belästa historieläraren ska ha de detaljkunskaper som efterfrågas. Och han ställer sig frågande till vad Forum för levande historia egentligen velat med undersökningen.

– Det känns som att man vill ha ett visst resultat, och om man vill ha det till exempel för att helt enkelt berättiga sin egen existens, det vet jag inte. Men det känns som man vill ha ett visst resultat.

Enligt Eskil Franck, överintendent vid Forum för levande historia, var det svåra frågor, men för att bedöma just lärarnas djupare kunskaper kunde inte frågorna vara för lätta, menar han.

Samtidigt reagerar Lärarnas riksförbund starkt på att 40 procent av lärarna som svarade på enkäten uppger att de inte fått någon undervisning om Förintelsen under sin grundutbildning.

Regeringen har tillsatt en utredning som ska lämna förslag på förändringar i lärarutbildningen senare i höst.

Enligt utbildningsminister Jan Björklund är historiekunskaperna eftersatta i lärarutbildningen jämfört med för tio år sedan, och bland annat tänker man satsa på mer fortbildning för dem som redan är lärare.

– Bland annat i historieämnet för att de ska kunna förkovra sig i det. Så det är en lång rad åtgärder. Jag är helt medveten om det problematiska i kvaliteten på svensk lärarutbildning och det är därför vi har en ganska omfattande reformagenda för att förbättra det, säger utbildningsminister Jan Björklund.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".