Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Grönare transporter svenskt EU-mål

Publicerat onsdag 20 augusti 2008 kl 17.24

Transporterna av gods i Europa ska bli mer miljövänliga men också mer effektiva. Inför Sveriges ordförandeskap i EU nästa år jobbar nu näringsdepartementet ihop med transportbranschen för att ta fram exempel på så kallade gröna transportkorridorer.

– Det betyder att vi ska ha smidiga övergångar mellan de olika transportslagen. Det kan handla om kombiterminaler, det kan handla om hamnarna, just för att hitta de effektiva och peka ut de effektiva godsstråken som gör att vi minskar miljöutsläppen, minskar koldioxidutsläppen, skapar effektivitet i transportsektorn som göra att våra jobb och våra företag fortsatt är konkurrenskraftiga, sa infrastrukturminister Åsa Torstensson på Lastbilsmässan i Jönköping på onsdagen.

Hur intresserad är branschen av det här?

– Branschen är oerhört intresserad idag.

Det brister många gånger i logistiken när det gäller transporter av gods genom Europa. Det är branschen enig om. Olika regelverk sätter käppar i hjulen och vägarnas och järnvägarnas standard håller inte måttet.

När Sverige får ordförandeskapet i EU 1 juli nästa år vill infrastrukturminister Åsa Torstensson lyfta fram de här frågorna. Hon vill se bättre samverkan mellan järnvägar, sjöfart och lastbilstrafiken för att få fram effektiva transportstråk, stråk som både ska snabba upp transporterna och minska utsläppen av framför allt koldioxid.

Branschen är med på noterna. Bertil Dahlin, ansvarig för kommunikation och opinion på branschorganisationen Sveriges åkeriföretag efterlyser dels enhetliga regler i Europa. I en del länder är lastbilstrafik förbjuden under helger och nätter till exempel. Det fungerar inte om man vill ha större effektivitet, menar Bertil Dahlin. Dels vill man i Sverige ha bättre vägar och järnvägar.

– För en väl fungerande infrastruktur det är grundförutsättningarna för att vi ska kunna få till gröna korridorer, säger Bertil Dahlin.

Är det möjligt att göra transporter miljövänliga helt och hållet?

– Ja, det vill jag ju ändå tro på lång sikt och här har ju då fordonstillverkare och drivmedelstillverkare, om jag får kalla det så, ett väldigt stort ansvar.

Maria Rymell, SR Jönköping
maria.rymell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".