Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Waldorfskolorna hotas när enda lärarutbildningen stoppats

Publicerat söndag 24 augusti 2008 kl 14.31

Det kan bli brist på Waldorflärare om några år och på sikt kan det bli svårt att driva skolor med Waldorfpedagogik. Detta sedan Stockholms universitet håller på att avveckla utbildningen till Waldorflärare och har slutat ta in nya studenter.

Ivar Heckscher är styrelseordförande i stiftelsen Rudolf Steinerhögskolan.

– Det finns ett skriande behov av behöriga pedagoger i både förskolorna och Waldorfskolorna, säger Ivar Heckscher.

Vad innebär det för alla som går i Waldorfskolor och Waldorfskolornas framtid?

– Ja, det innebär en ökad risk att man får försörja skolorna med entusiaster i stället för behöriga pedagoger, säger Ivar Heckscher.

Hur ser du på det?

– Ja, det har gått förut men det är inte bra. Föräldrar och barn i Waldorfskolor ha rätt att förvänta sig samma behörighet på sina pedagoger som den allmänna skolan har, säger Ivar Heckscher.

Det finns lite fler än hundra förskolor och skolor i Sverige som tillämpar Waldorfpedagogiken.

Regeringen väntas inom kort besluta att skolor bara får fastanställa lärare med utbildningen och examen. Den enda utbildningen i Sverige till Waldorflärare fanns tidigare på Lärarhögskolan i Stockholm, nu har alla lärarutbildningarna tagits över av Stockholms universitet.

Men universitet beslöt i somras att inte godkänna Waldorfinriktningens kursplaner, kurslitteraturen vilade inte på vetenskaplig grund. Lärare som redan börjat utbilda sig till Waldorflärare får gå färdigt men inga nya studenter antas. Lärarna skulle inte bli tillräckligt kunniga, säger professor Stefan Nordlund, dekanus vid naturvetenskapliga fakulteten på Stockholms universitet.

– Om man tittar på de här kurserna så skulle jag vilja hävda att de får ganska dramatiska brister i modern ämneskunskap inom till exempel de naturvetenskapliga områdena men det finns också andra områden som är på samma nivå, där man inte använder sig av modern och vedertagen kunskap, säger Stefan Nordlund.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet på söndagen, kritiseras universitetet för att strypa den pedagogiska mångfalden.

Stefan Nordlund tycker att de som vill bli Waldorflärare kan gå en vanlig lärarutbildning och sen komplettera med den särskilda inriktningen som Waldorfpedagogiken står för.

Ivar Heckscher på Rudolf Steinerhögskolan säger att då blir utbildningstiden för studenterna alldeles för lång.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".