Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny hastighet på nära 400 mil vägar

Publicerat tisdag 26 augusti 2008 kl 11.11
1 av 2
E4:an söder om Stockholm. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix.
2 av 2
Klicka för grafik!

Uppdaterad 16:30
När Vägverket om tre veckor börjar ändra hastigheterna på närmare 400 mil Europavägar och riksvägar i Sverige höjs gränsen till 120 kilometer i timmen på drygt 30 mil motorväg runt om i landet. Ändå blir det sänkningar av hastigheten som kommer att dominera.

– Det långsiktiga målet är att på vägar som har mötande trafik och viss trafikvolym så ska man ha en hastighetsgräns som inte är över 80, för vi vet att riskerna att dödas i en frontalkrock är väldigt stora om man har högre hastighetsgränser, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

När Vägverkets personal åker ut och börjar byta ut hastighetsskyltarna 15 september för totalt närmare 400 mil Europavägar och riksvägar, så är det bara början.

De nya skyltarna med 80, 100 och 120 kilometer i timmen kommer att bli vanligare framöver.

Nästa år fortsätter vägverket med att se över hastigheterna på övriga statliga vägar. Målet är att rädda människoliv och sänka koldioxidutsläppen.

Vägverket har också gjort statistiska analyser av hur många liv som ska kunna räddas med de ändrade hastighetsbegränsningarna.

Den första etappen skulle enligt de beräkningarna kunna rädda lite under tio människoliv, samtidigt som man räknar med att så många som ett femtiotal liv ska kunna räddas med de ändringar som genomförs nästa år när ytterligare 2000 mil statliga vägar får en översyn.

Enligt Ingemar Skogö är hela tanken bakom förändringarna att få en starkare koppling mellan hastigheten och kvalitén på vägen, en koppling som inte varit lika tydlig tidigare.

– Vill man till exempel ha en högre hastighet på en väg kan vi nu säga att måste det till si och sådana åtgärder när det gäller sidoområdena, eller att vi måste sätta upp ett mitträcke. Den kopplingen mellan hastighetsgräns och vägens beskaffenhet har vi inte haft lika tydligt tidigare, Det gör ju att det blir mer objektivt satta hastighetsgränser, som jag tror är pedagogiskt väldigt viktigt för framtiden, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

Peter Olsson, Jönköping
peter.olsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".