Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varutransporters miljöpåverkan betvivlas

Publicerat onsdag 27 augusti 2008 kl 16.45

Transporten av varor påverkar miljön mindre än vad man tidigare trott. Det hävdas i en gemensam rapport från Svensk Handel och Transportgruppen. Men rapportens slutsatser, att godstransporterna inte går så hårt åt miljön, får mothugg av Naturskyddsföreningen.

– Den är missvisande. Av de svenska växthusgasutsläppen så svarar transporterna för drygt en tredjedel och snart är vi uppe i 40 procent, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.

Sparrisen i en frysdisk i en butik på Södermalm i Stockholm har, när Magnus Nilsson tittar efter, rest från Kina och långa resor är det många varor som får göra världen över, på miljöns bekostnad.

Men i Sverige far inte miljön alls så illa av godstransporter som vi trott. Det hävdar branschorganisationerna Svensk Handel och Transportgruppen som har undersökt hur stora koldioxidutsläpp som just godstransporterna står för i en varas livscykel, från fabrik till butik. Man har tittat på transporter av till exempel äpplen, lax, tvål och jeans.

– Det finns en miljöpåverkan och den måste vi förstå bejaka, förstå och hantera. Men den är faktiskt inte så stor som vi trodde, säger Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen.

Man hoppas att rapporten ska vinkla om den svenska miljödebatten, från utsläppen av klimatpåverkande växthusgaser och kraven på minskade godstransporter.

Men frågan är om det blir några nya perspektiv. Rapporten undersöker nämligen inte alla transportled i en varas livscykel.

Ta ett par jeans som exempel. I rapporten utgör transport bara tre procent av allt koldioxidutsläpp som varan avger under sitt liv. Men då undersöks bara jeansens väg från fabrik till butik, andra transportled, som till exempel tyg till fabriken, nämns det ingenting om. Enligt Peter Jeppson gör det ingen större skillnad för klimatpåverkan.

– Även om man skulle tänka sig att det är tre eller fyra led, så att man tre- eller fyrdubblar siffrorna, så blir ändå transporternas andel av de här varornas klimatpåverkan relativt liten, säger vd Peter Jeppson.

Trafikexperten Magnus Nilsson på Naturskyddsföreningen sågar rapporten helt, förutom på en punkt.

– De säger att de är positiva till höjda skatter på diesel och bensin, säger Magnus Nilsson.

Anna Eriksson
anna.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".