Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägavgifter kan bekosta nya vägbyggen

Publicerat onsdag 27 augusti 2008 kl 17.45

Infrastrukturministern är mycket positiv till de idéer som nu kommer om att finansiera vägbyggen med hjälp av vägavgifter. Det senaste förslaget handlar om att bygga en ny tunnel under älven i Göteborg, och sen ta ut avgifter av dem som använder tunneln. Åsa Torstensson välkomnar den här typen av planer.

– Nu har vi fyra, fem projekt och jag ser positivt på att kunna hantera det under hösten och att de också kan få besked under det här året, säger Åsa Torstensson.

Blir beskedet positivt eller negativt?

– Min inriktning, eftersom jag är för att vi skapar förutsättning för nya medfinansierade runtomkring i landet, är att jag är för de här lokala och regionala initiativen. Det är min arbetsinriktning och jag hoppas att det faller väl ut under hösten, säger Åsa Torstensson.

Nya vägbroar i Motala och Sundsvall kan komma att beläggas med vägavgifter, enligt förslag från lokala och regionala politiker. Även i Umeå finns liknande tankar, och i går föreslog bland andra Vägverket i en utredning att en kommande vägtunnel under älven i Göteborg också skulle kunna medfinansieras med avgifter.

Tunneln beräknas kosta drygt 3,5 miljarder kronor, och enligt förslaget skulle avgifterna stå för ungefär två tredjedelar av kostnaden, staten för den sista tredjedelen. Infrastrukturminister Åsa Torstensson säger inte rakt ut ja till idén, men är mycket positiv.

– Det är viktigt att, när staten väl tar beslut om stora infrastrukturprojekt så bygger det på regional prioritering och här har Västra Götaland och Göteborgs kommun prioriterat älvförbindelsen väldigt högt och då är det naturligtvis ett sådant underlag som regeringen har att ta del av när vi väl fattar våra beslut. Göteborg och andra större kommuner får inte bli bromsklossar i ett effektivt transportsystem. Jag ser att det finns sådana risker runtomkring i de största städerna i dag, säger Åsa Torstensson.

Enligt Vägverket kan den nya älvtunneln i Göteborg börja byggas 2010. I slutet av september kommer regeringen med både budget- och infrastrukturpropositionen. Det återstår att se om det där finns de pengar som krävs för att bygget av nya avgiftsbelagda vägar ska kunna starta.

Jens Möller
jens.moller@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".