Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Björklunds bild av skolan får lärarkritik

Publicerat torsdag 28 augusti 2008 kl 06.00
Jan Björklund

Utbildningsminister Jan Björklund har hamnat i blåsväder för sina uttalande om den svenska skolan. Före valet sa han bland annat att Sverige har de största ordningsproblemen i världen i skolan, men efter en granskning av ett program här i Sveriges Radio, så får Björklund nu kritik från de båda stora lärarfacken.

Eva-Lis Sirén är förbundsordförande i Lärarförbundet och hon tycker att Jan Björklund har varit onyanserad, och svartmålat bilden av skolan.

– Ja, det är ju så att bristen på ordning och reda i skolan har det gjorts ett stort nummer av från Jan Björklunds sida. Det bygger på ett väldigt smalt underlag och det bygger på intervjuer med några rektorer, säger Eva-Lis Sirén.

Det är radioprogrammet ”Kris i skolan?” som sändes häromdagen som gått igenom Jan Björklunds uttalanden före valet 2006. Björklund har sagt att Sverige, enligt OECD, är värst i världen när det gäller skolk, oordning och grovt språk.

– Vi ska komma ihåg att Sverige har ju, enligt OECD-statistik så har vi världens största ordningsproblem i vår skola, sa Jan Björklund.

Men programmet kom fram till att OECD inte har kommit fram till några sådana resultat. Vad OECD däremot kommit fram till är att när det gäller frågar om störningar i skolan så ligger Sverige på genomsnittet. Det visade sig att när Jan Björklund talat om kränkande språkbruk, skadegörelse och skolk så bygger han det på en enkät i en helt annan undersökning bland 160 svenska rektorer.

Jan Björklund gick också ut 2005 och hävdade att en internationell kunskapsmätning visar att Finland ligger i topp och att Sverige ligger långt ner i tabellerna. Enligt radioprogrammet stämde inte det och Jan Björklund sa så här i programmet.

– Jag tror det är fullt möjligt att det är så att något påstående i en debattartikel 2005 inte var korrekt.

Även Lärarnas Riksförbunds förbundsordförande Metta Fjelkner tycker att Jan Björklund borde vara mer försiktig med statistik.

– När man går ut i den här typen av frågor så ska det naturligtvis vara rätt uppgifter som både tv-tittare och radiolyssnare får. Skolan tjänar inte på vi blåser upp problemen större än vad de är.

– Det däremot Björklund gör det är att han pekar på ett problem som ännu inte är hävt och det är för vår del i Lärarnas Riksförbund den mest allvarliga delen i det hela att den här nedåtgående trenden som det ändå är, att inte den har hävts, säger Metta Fjelkner.

Folkpartiledaren Jan Björklund har medgivit i en debattartikel att han blandat ihop olika mätinstitut, men menar att det viktiga i skoldebatten är att resultaten sjunker kraftigt i många viktiga ämnen.

Karin Runblom
karin.runblom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".