Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Slitna däck dold trafikfara

Publicerat fredag 5 september 2008 kl 16.45
Många kör med slitna däck.

Var fjärde bil i landet rullar omkring med minst ett slitet däck, visar mätningar som gjordes vid däckrazzior förra året. Men slitna däck ökar olycksrisken, många glömmer bort att däck är en färskvara, säger Johan Eriksson som jobbar på en däckverkstad i Stockholm.

– Ofta tror folk att däcken ska hålla hela bilens livslängd, men så är ju inte fallet. Gummikvaliteten på ett däck håller i ungefär fem år, däck är en färskvara, säger Johan Eriksson.

Enligt mätningar vid däckrazzior som gjordes runt om i landet under hösten förra året hade en tredjedel av alla drygt 3 000 undersökta bilar, minst ett slitet däck, alltså tre millimeter mönsterdjup eller mindre.

Enligt nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, ökar det här risken för vattenplaning och andra olyckor. Särskilt som undersökningen också visade att var fjärde förare inte visste att de hade slitna däck och anpassade sin körning därefter.

Bilrazziorna är inspirerade av en kampanj från vårt grannland Finland. Där visar undersökningar att det finns någon däckrisk med i var sjunde trafikolycka med dödlig utgång.

Och däcken borde intressera svenska bilister mer än vad det gör, säger Cecilia Blom Granlund, informationschef på Bilprovningen.

– Det handlar ju inte bara om trafiksäkerhet, utan det handlar också om ekonomi. Har man rätt tryck i däcken så kör man också bränslesnålare, och då tjänar man ju pengar. Det är också bra för miljön, men inte minst för trafiksäkerheten, säger hon.

En stor anledning till de slitna däcken är att många kör med för lågt lufttryck. Var tionde bil hade enligt undersökningen 1,6 bar eller mindre i minst ett däck, vilket kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering.

Ett annat vanligt dilemma så här års är att många avvaktar i väntan på att byta till vinterdäck, förklarar Cecilia Blom Granlund.

– Många resonerar som så att de snart ska byta till vinterdäck, och då är man inte lika noga med att titta på hur sommardäcken mår efter sommaren.

Rekommendationen från Bilprovningen är att i samband med tankning ungefär varannan vecka kolla in sina däck.

Karin Öhman, bilägare i Stockholm, säger att en sådan kontroll är långt ifrån en vana för henne i dag.

– Jag skulle nog inte göra det förrän jag skulle råka ut för en punktering.

Hur kommer det sig?

– Man kör bilen tills något går sönder.

Marcus Eriksson
marcus.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".