Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hjälpbåtar på passagerarfärjor hjälper föga

Publicerat söndag 11 maj 2003 kl 12.34
Sen två år tillbaka är alla passagerarfärjor tvungna att ha ett system med beredskapsbåtar för att kunna hjälpa andra färjor i nöd. Men nu visar en genomgång av 20 färjor att systemet många gångar kan vara farliga för användarna och inte alls hjälper till att rädda liv.
Fartyg och båtar på sjön ska hjälpa andra båtar i nöd det är en regel som är lika gammal som sjöfarten. Men det är först sen två år alla 1 100 passagerarfärjor runt om i världen varit tvungna att installera en speciell beredskapsbåt som ska kunna sättas ut och hjälpa andra fartyg i nöd. Instiftades efter Estonia-katastrofen Denna regel kom till som en följd av Estonia-haveriet där ju många av de båtar som skulle kunnat undsätta Estonias passagerare som fallit i vattnet inte lyckades med det. Beredskapsbåtarna som alla fartyg ska vara utrustade med är sju meter långa och har en snabb motor och ska alltså snabbt kunna sättas ut i nödlägen. Installationerna för dåliga Båtarna kallas för ”fast rescue boats”,FRB eller snabba beredskapsbåtar. Nu visar det sig att alla 20 fartyg från åtta olika länder som forskningsrapporten gått igenom visserligen installerat beredskapsbåtarna men att många av installationerna är för dåliga. Det kan till exempel handla om att beredskapsbåtarna som ska sättas i vattnet riskerar att slå mot fartygssidan i hårt väder och på så sätt bli farliga för besättningarna. Detta trots många noggranna kontroller vid installationerna. Roland Steen har varit projektledare för forskningsprojektet. – Själva sjösättningsproceduren blir farlig. Att vistas vid en fartygssida i hög sjö är väldigt vanskligt och det gör att kommer man inte ut snabbt från fartygssidan så riskerar man mycket mer än om man snabbt kan lösgöra sig, säger han. Gamla är bättre än nya Problemet handlar inte om att de äldsta båtarna har sämst system, nej faktiskt är det så att bäst i test är Estonias systerfartyg Regina Baltica som är det äldsta fartyget som undersökts. – Det går förvisso lättare på nya fartyg men man måste komma ihåg att gamla fartyg kan om gamla rederier vill, säger Roland Steen. Vore man inte bli lite orolig med tanke på att det är så stora brister? – Jämfört med 1994 har vi höjt säkerheten men vi har inte höjt den så mycket som vi skulle ha kunnat, säger han.
Edvard Unsgaard
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.