Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kd har tappat hälften av sina väljare

Publicerat tisdag 13 maj 2003 kl 05.00
Sedan valet 1998 har kristdemokraterna nästan halverats från tolv procent till runt sex procent. Och partiets satsning på att under våren försöka leda oppositionen har inte alls gett resultat. Flera förklarar detta med osäkerheten kring om Alf Svensson skulle fortsätta eller ej.
Men riksdagsledamoten Göran Hägglund är också självkritisk: – Vi kanske blev för upptagna med ett introvert arbete i partiet. I stället för att utnyttja den här plattformen till att bli starkare i den utåtriktade agitationen. Och det har ju lärt oss och vi vill försöka bli ett tuffare parti. Göran Hägglund tycker alltså att partiet varit för introvert och ägnat sig åt för mycket internt arbete under de fyra år som gått sedan rekordvalet 1998 då kristdemokraterna fick tolv procent av rösterna. Förklaringen om det introverta arbetet återkommer när man pratar med kristdemokrater om läget i partiet. Även den borgerliga kannibalismen, då man tar röster från varandra är en förklaring. Men också att partiet inte utnyttjade Alf Svenssons potential fullt ut i valet i höstas. Alf var för tillbakadragen helt enkelt tycker flera. Inger Davidsson är förste vice ordförande fram till sommarens riksting och ger ytterligare en förklaring: – Vi höll på för länge med överläggningar med de övriga borgerliga partierna angående familjepolitiken. Därför att familjepolitiken visar så tydliga kristdemokratisk profil. Och när vi inte kunde gå ut och tala om den profilen, utan låg lite lågt och försökte i det längsta få ett gemensamt borgerligt förslag, då tappade vi lite mark. Jag tror att det har bidragit till viss del. Kristdemokraterna har nu under våren också försökt ta initiativet inom oppositionen. Partiet har bland annat recenserat regeringen vid regelbundna pressträffar. Träffar som inte gett särskilt stort genomslag i opinionen. Och här är förklaringen från flera kristdemokrater, som så många gånger när ett parti tappar i opinionen, att man inte når ut med sitt budskap. En kristdemokrat säger att partiet är dåligt på att marknadsföra sig. Och Göran Hägglund anser att partiet måste tuffa till sig genom att fokusera på färre frågor för att vinna röster. Frågorna det ska handla om är enligt Hägglund familjen, vården och de äldre. Där etiken och människovärdet ska vara ledande teman. – Jag tror att vi många gånger upplevs som ganska försiktiga och resonerande. Det är goda egenskaper, men om man inte är väldigt tydlig i budskapet utåt så kommer man inte att slå igenom. Och där tror jag att vi har en hel del att förbättra och jag tror det kommer märkas framöver. En som betraktar partiet lite utifrån är Henrik G Ehrenberg som är chefredaktör för tidningen Kristdemokraten. Han säger att partiet måste fokusera mera: – Den här fokuseringen på socialdemokraternas politik och att opponera mot den, snarare än mot moderater och folkpartister, kommer vara det som i längden gör att kristdemokraterna kan bryta trenden att gå ned opinionsmässigt, säger Henrik G Ehrenberg.
Edvard Unsgaard
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.