Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färdigt förslag om trängselavgifter

Publicerat onsdag 14 maj 2003 kl 20.45
Det finns ett färdigt förslag att pröva biltullar i Stockholm. Socialdemokraterna och miljöpartiet blev överens på onsdagen. Det kommer att kosta 40 kronor per dag för många som kör in och ut ur stan i rusningstrafik. Det kan alltså bli kännbart för låginkomsttagare som kör bil. Men enligt det socialdemokratiska borgarrådet i Stockholm är det nödvändigt.
– Jag tror inte att någon inbillar sig att det inte kostar oss alla något att ta ansvar för miljön. I det här sammanhanget måste vi alla vara beredda att betala, säger Annika Billström, socialdemokratiskt borgarråd i Stockholm. Efter många turer och mycket bråk står det alltså nu klart hur biltullarna i Stockholm ska se ut. Eller trängselavgifterna som politikerna brukar kalla dem. Tjugo kronor att åka in i stan Under den värsta rusningstrafiken på morgonen eller eftermiddagen kommer det att kosta tjugo kronor för alla som vill in i innerstaden innanför tullarna. Mitt på dagen blir avgiften mindre och på kvällar och helger blir det gratis. 10 kronor för att korsa staden Dessutom dras en mittlinje genom staden, bland annat vid broarna i Gamla stan och vid Centralstationen. Att åka över den linjen i rusningstid kommer att kosta 10 kronor. En tia för att åka till exempel från Södermalm till Stureplan alltså. Start år 2004 Försöket ska starta i slutet av år 2004 och innan det kan komma i gång måste även riksdagen ordna klartecken. Vänsterpartiet missnöjt Vänsterpartiet är missnöjt med delar av uppgörelsen. Det handlar främst om att det inte kommer att kosta något att åka på den viktiga Essingeleden. Taxi bör innefattas Men enligt det vänsterpartistiska socialborgarrådet Margareta Olofsson handlar det även om att taxi ska slippa alla avgifter enligt uppgörelsen. – Jag vill ju också att taxi ska ha som ett incitament att gärna byta till miljöbilar. Då skulle de kunna få köra gratis. För det är ett undantag som jag däremot går med på. Vänsterpartiet beslutade på onsdagskvällen att trots sina invändningar stödja förslaget.
Fredrik Furtenbach
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.