Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Resebranschen i kris - nu väntar nedskärningar

Publicerat fredag 16 maj 2003 kl 05.15
Motgångarna för reseföretagen fortsätter. Researrangören Fritidsresor har varslat 85 anställda, eller nästan en tredjedel av sin administrativa personal. Hela resebranschen står inför stora utmaningar.
– Vi måste anpassa våra kostnader hur tråkigt det än är när kollegor tvingas lämna företaget så måste vi följa kostnadsnivån som råder på marknaden, säger Lottie Knutsson som är informatonsansvarig på Fritidsresor som måste skära ned för att klara sig. Hur är den kostnadsnivån? – Det är en hårt konkurrensutsatt marknad. Hela resindustrin står inför stora förändringar, säger hon. Fritidsresor är alltså tvungna att skära ner efter att ha gått med förlust flera år i rad. Förra året förlorade koncernen 260 miljoner kronor. 85 anställda av personalen på det nordiska huvudkontoret och det svenska försäljningsbolaget får gå men vilka och när är ännu inte klart, förhandlingar pågår med facket. Apollo förlorade 89 miljoner Även konkurrenten Apollo har problem och gjorde förra året en förlust på 89 miljoner i Skandinavien. Den tredje stora charterarrangören i Sverige är My travel-koncernen med Always, Ving och Spies. De gick förra året med vinst men har ändå tappat rejält jämfört med föregående år. För konsumenten leder det här till att priserna pressats till max. Under våren har resor reats ut under självkostnadspris och det kan enligt Lottie Knutsson bero på att det finns lite för mycket resor. På researrangörsföreningen berättar att trots att det inte ser så nattsvart ut inför sommaren som man befarat är det mycket som går emot branschen nu. Hela marknaden minskar Den totala marknaden har minskat med mellan 10 och 15 procent under de senaste två åren och tänkabara förklaringar är terrordåd, konjunktur, krig i Irak och lungsjukdomen sars. Resenärerna reagerar snabbt på förändringar berättar Lottie Knutsson på Fritidsresor. – Det går snabbare och snabbare. Idag kan du ha effekter av valutaförändringar som gör att folk kommer in i princip dagen efter dollarn har börjat sjunka och förhör sig om resor till Florida. Händelser i världen som oro eller sjukdomar får nästan en omedelbar effekt på resandet. Vi ser det inom en eller två dagar på vår försäljning, säger Lottie Knutsson.
Aina Jutterström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.