Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentrådgivning för dålig – KO kritisk

Publicerat måndag 19 maj 2003 kl 21.07
Kommunerna satsar inte på konsumentrådgivning trots att behovet ökar i och med att allt fler marknader avregleras. I 30 kommuner saknas rådgivningen helt och endast i 19 kommuner är den är tillräckligt bra anser Konsumentverket.
– Det är bara den informerade konsumenten som är stark idag, säger Konsumentombudsmannen (KO) Karin Lindell. Måste ha kunskap – Idag ska du välja elleverantör, du ska välja teleoperatör, du ska välja pensionssparande. Du ska välja allt och det ställer ju jättestora krav – för att konsumenter ska kunna välja måste de ha kunskap. Ett exempel på sådant som konsumenter behöver kunskap är de tillsvidareavtal som hundratusentals elabonnenter sitter fast i. Avtal som är dyrare än tidsbegränsade avtal hos samma leverantör. Det är sånt som en kommunal konsumentrådgivare kan upplysa om. I 260 av landets 290 kommuner finns det sådana. Sämre rådgivning KO är oroad över att det bara är i 19 kommuner som rådgivningen är tillräckligt bra, och siffran på kommuner med bra rådgivning har sjuknit – i fjol var det 25. Kravet är en tjänst per 20.000 invånare. Regeringen har flera gånger senaste år sagt nej till obligatorisk konsumentrådgivning. Här är budgetrådgivningen i ett bättre läge. – Eftersom det finns ett lagkrav på att du ska budgetrådgivning i en kommun så är det allt fler av tidigare konsumentvägledare som får ta av sin tid till den rådgivningen och det innebär att det går ut över den mer traditionella konsumentvägledningen. Okunnige förlorar Om kommunerna inte satsar på förebyggande vägledning blir det den okunnige konsumenten som förlorar på den fria marknaden, menar KO. Som exempel ger hon att sju av tio elkunder inte har gjort något för att få en lägre taxa. – Risken är att man avstår från att välja och då sitter man kanske fast i dyra alternativ utan att veta om det, säger Karin Lindell. Sämst i landet på konsumentrådgivning är Stockholms län där det saknas i 11 av länets 26 kommuner. I Upplands–Bro har man inte haft konsumentrådgivare på 10–15 år. Nu har man vissa planer på uppryckning men kanske inte som KO har tänkt sig. – Vi har nu börjat diskutera med grannkommunerna om vi kan göra något gemensamt. Det är egentligen orationellt att det ska finnas en konsumentvägledning i varje kommun, det här borde man ha gemensamt för hela Sverige eller åtminstone för hela Stockholmsregionen. Det kunde ju staten ta på sig, säger Sven-Inge Nylund, socialdemokratiskt kommunalråd i Upplands–Bro.
Lars-Erik Backman
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.