Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Industrins tungviktare ger sig in i EMU–debatten

Publicerat onsdag 21 maj 2003 kl 06.00
Nu går några av industrins tungviktare ut och deklarerar öppet sitt ja till euron. En av dem som nu bryter tystnaden bland näringslivstopparna är verkstadskoncernen ABB:s koncernchef, Jürgen Dormann.
En längre tid har industrins makthavare varit frånvarande i debatten kring svenskt EMU-medlemskap, men nu går de öppet ut och kräver att Sverige ska byta valuta – Jag tycker det är viktigt för ABB:s svenska del att Sverige blir medlem i den europeiska valutaunionen eftersom det skulle dra till sig fler investeringar, säger Jürgen Dormann. Tungt näringslivsinhopp Enligt Jürgen Dormann skulle ett nej till euron innebära en risk för färre investeringar i den svenska delen av ABB, men han vill inte gå in på exakt vad som skulle vara i farozonen. Med uttalandet om valutaunionen gör ABB:s koncernchef ett av de första tyngre näringslivsinhoppen i den svenska EMU-debatten. ABB:s Sverigechef Sten Jacobsson håller med sin koncernchef. Om Sverige inför den europeiska valutan innebär det en mindre risk för företaget när det växlar sina euro till svenska kronor, den valuta som löner och andra kostnader betalas i. – Största delen av den export vi talar om går till Europa och euro–länder och att kunna ligga ute och sälja våra produkter i en valuta där vi också har kostnader är en självklar fördel, säger Sten Jacobsson. Tyst i ja–lägret Det har länge varit förvånansvärt tyst i ja–lägret. De näringslivsföreträdare som sagt vad de tycker om euron har i stället sagt nej. Det har givit nej–sidan ett försprång, enligt SE-Bankens styrelseordförande Jacob Wallenberg, som startade sin ja-kampanj i går i Uppsala. – Jag tror att det är viktigt att ja–sidan kommer ut, jag tror att det är väldigt viktigt att många visar engagemang. Det gör man genom att komma ut, göra sin stämma hörd, vara ute och svara på frågor och att överhuvudtaget visa engagemang, säger Jacob Wallenberg, styrelseordfröande i SE-Banken. Tror du att nej–sidans kampanj hittills har ett visst försprång i folks medvetanden? – Det är uppenbart, det är så det presenteras i media. Den har ett klart försprång och det här den även om man tittar på siffrorna. Men jag tror att det är först nu som den riktiga kampanjen börjar.
Michael Österlund, Ekot och Sujay Dutt, Sveriges Radio Uppland
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.