Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårare för konsument att klaga på vara

Publicerat lördag 24 maj 2003 kl 13.11
Det ska bli svårare att få sitt fall prövat i ARN - Allmänna Reklamationsnämnden. För att stoppa ökningen av klagomål som kommer in, vill ARN höja sina värdegränser. Den tidigare lägsta gränsen på 300 kronor ska nu bli 500 kronor. Det här får skarp kritik av konsumentvägledare.
– Om man höjer värdegränserna så betyder det att människor som köper varor under värdegränsen inte kan gå vidare till reklamationsnämnden. Det rimmar illa med den målsättning som man bör ha – att hjälpa de svagare i samhället, säger Maria Egeröd, ordförande i Konsumentvägledarnas förening. Höjd lägsta gräns Reklamationsnämnden vill höja lägsta gränsen för att klaga på en vara till 500 kr. För resor, elektronik, blir nya gränsen 1000 kronor, och för bank- och försäkringar 2000 kronor. ARN försöker på det här sättet hejda anstormningen av ärenden. I år ska de 14 handläggarna ta hand om nästan 10 000 reklamationer och klagomål. Det är gratis för konsumenten, men trots att ARN trots ökade anslag måste de spara 800 000 kronor i år. Konsumentvägledare blir B-lag Landets konsumentvägledare säger dock att det här får konsekvenser för dem eftersom reklamationerna kommer att hamna hos dem istället. Maria Egeröd säger att de blir ett slags B-lag eftersom konsumentvägledarna inte har samma kompetens som juristerna i ARN. Maria Egeröd menar också att handlare och företag har en annan respekt för reklamationsnämnden. Svaga förlorar Om de svagaste konsumenterna är förlorarna på ARN:s höjda belopp finns det en grupp som paradoxalt nog kan bli vinnare. Till exempel kan priset på de verkningslösa bantningspreparaten att öka från 299 till 499 kronor, tror Maria Egeröd. – När man ändrat sina värdegränser på ARN så ändras också prislägen efter det. Framförallt kan man se det på oseriösa näringsidkare som går in och lägger sig någon krona under värdegränsen på sina produkter. Sätta ned klackarna ARN borde sätta ner klackarna och begära mer personal, tycker konsumentvägledarna. Fler höjningar av värdegränserna kan komma eftersom antalet ärenden bara ökar. Just nu handlar ökar anmälningarna som handlar mobiltelefoner och datorer mest. Torsten Palm, byråchef på Reklamationsnämnden, håller delvis med om att de svagaste nu kan komma att drabbas. – Det kanske ligger en viss sanning i det. Samtidigt har vi försökt hålla igen höjningen, som till exempel skor och textilier, där vi redan idag har en ganska låg värdegräns som kommer höjas till 500 kronor. Du får inte så mycket kläder och skor för de pengarna idag, säger han.
Lars-Erik Backman
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.