Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Var tredje vara köpt på nätet kommer inte fram

Publicerat onsdag 4 juni 2003 kl 12.37
Konsumentverket riktar skarp kritik mot Internethandel över gränserna. En tredjedel av varorna som beställs kommer aldrig fram. Det visar en undersökning verket har gjort tillsammans med konsumentorganisationer i 12 andra EU-länder.
– Vi har ju identifierat att det finns stora problem och att konsumenten måste vara väldigt vaksam och uppmärksam när man handlar över gränsen och framförallt när man gör inköp från ett företag som man inte tidigare haft någon affärsrelation med, säger Fredrik Nordquist på Konsumentverket. Nedslående resultat Resultatet av konsumentorganisationernas undersökning av e–handeln är nedslående. Av de 114 varor som beställts kom en tredjedel aldrig fram. När man returnerade varorna, något man enligt lag har rätt till som kund, betalade en av tre företag aldrig tillbaka vad kunden lagt ut. – Det kan bero på väldigt många olika saker och jag kan i stort sett bara gissa mig till här. Men en kvalificerad gissning borde vara att det är många aktörer som kanske inte har den erforderliga bakgrunden från traditionell handel innan man då ger sig in i e–handeln. Det finns inga säkra uppgifter på hur omfattande handeln är över Internet. Konsument Europa, som är konsumentverkets internationella enhet, uppfattar dock att handeln har ökat under det senaste året. Mer e–handel i Sverige Klart är att handeln som sker över Internet inom Sverige är större än den som sker över gränserna. Enligt tidigare undersökningar fungerar den inhemska handeln bättre än den internationella. Som konsument ska man dock i alla lägen kontrollerna uppgifterna extra noga när det gäller handel på nätet, säger Fredrik Nordquist. – Det är svårt att vara e–handels konsument, tyvärr. Det krävs mycket undersökningar och förberedelser innan man kan ge sig i kast med de här transaktionerna.
Åsa Törnqvist
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.