Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Varuhus satsar alltmer på barnhörnor

Publicerat söndag 8 juni 2003 kl 15.48
Allt fler varuhus och stormarknader lägger ner stora pengar barnhörnor som blir allt mer avancerade. Orsaken är att man vill locka barnfamiljerna och genom nöjda barn göra föräldrarna mer köpvilliga. På många håll erbjuds barnvakt och sysselsättning medan föräldrarna handlar.
Tomas Graneke har lämnat in sin son Pontus hos barnvakten i en matmarknad i Jönköping: - Jag tycker det är jätteskönt att kunna lämna in ungarna här. Det är det bästa man kan göra. Det är lugnt och skönt när man handlar. Inget tjat. Så du går lite mer lugn och avspänd när du handlar då? - Ja. Ungarna är ju aktiverade, så det är ju bra. Inne i barnhörnan sitter Fanny och Filippa och ritar i väntan på att mamma och pappa ska bli färdiga med matinköpen. Inget de har nåt emot: - Det är roligare här inne. - För då slipper man gå och handla så mycket. Matmarknader, möbelbutiker, köpcenter och byggvaruhus. Alla har de fått upp ögonen för vikten av att barnen trivs om man ska locka barnfamiljerna. IKEA var bland de första att inse detta. Just nu byggs kedjans barnhörnor om för stora pengar, över hela världen, efter ett nytt så kallat koncept med barnpassning och mängder av aktiviteter, berättar Karin Elengård på IKEA i Jönköping: - Det är väldigt viktigt. Vi vänder oss väldigt mycket till barnfamiljer i dag. Det är en viktig målgrupp. Hos IKEA är det ett småländskt tema som gäller med till och med egen slöjdverkstad. På andra håll lockas med lego, målarstudio, video eller tv-spel. Och så det obligatoriska bollhavet. Trivs barnen blir föräldrar lugnare och stannar längre. Och Karin Elengåd medger att det handlar om att tidigt binda upp även barnen: - Barnen är ju vår nästa målgrupp. Vi märker också att föräldrarna är väldigt tacksamma och glada för att kunna få en timme själva. Man få mycket mer gjort på den timmen. Och ju längre barnen står ut att vara och handla, desto mer kan föräldrarna köpa? - Så är det ju. Det finns ju en tanke bakom naturligtvis. men jag tror att vi alla är vinnare på det här konceptet, säger Karin Elengåd.
Daniel Rundqvist, Ekot i Jönköping
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.