Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Populärt spärra telefon för säljsamtal

Publicerat måndag 16 juni 2003 kl 06.08
Reklamsamtal på telefon ökar. Samtidigt har möjligheten att tacka nej till samtal genom NIX-registret blivit en större framgång än vad som spåddes i branschen. I tre år har den som inte vill ha reklamsamtal hem kunna anmäla sig till registret och hittills har 180 000 telefoner spärrats.
– Ja, det skulle jag säga det är något fler än vi trodde, det har vuxit något mer, säger Hans Wahrolén, handläggare av NIX-registret. Under hot om lagar som skulle stävja den växande branschen som ringer upp hemma och gör reklam bildade branschen NIX-registret. Registret samarbetar med Konsumentverket och har funnits i tre år. Det är gratis att anmäla sig till registret som finansieras av de företag som är skyldiga att kolla om ett nummer finns i registret innan de ringer upp. Men alla de 180 000 privattelefoner som har spärrats utgör bara drygt 4 procent av alla privata abonnemang. I Norge är en mycket större andel av alla privata abonnemang anslutna till ett liknande register. Där är så många som 20 procent anslutna, säger Hans Wahrolén. – Jag skulle tro att det beror dels på att registret ännu inte är så där väldigt känt hos alla människor. Sedan kan det vara så att människor kanske inte i den utsträckningen som man tror har något emot att få marknadsföringssamtal på telefon. Varför marknadsför ni er inte mer då? – Det är en ekonomisk fråga. Att göra en marknadsföringskampanj till svenska folket är väldigt dyrt, säger Wahrolén. Även Konsumentverket säger att många inte känner till registret och önskar sig mer information. Telefonnummer kontrolleras De telefonnummer som är spärrade kontrolleras mot registret i snitt 7-8 gånger om året av företag som vill ringa. Telefontjänstbranschen fortsätter att växa och NIX-registret gör att samtalen ökar till dem som inte har spärrat sig, enligt ordföranden för Sveriges Callcenterförening Philip Cohen. – Jag tror att telemarketingbranschen har gynnats av registret så till vida att man nu vet vem man inte får ringa och därigenom vet man också vem man får ringa till. I och med det är man beredd att ringa till dem. Hur stort får NIX-registret bli i ert tycke? – Kommer man upp i en 20-25 procent av marknaden blir det en orimlig situation, säger Cohen. En spärr är dock ingen garanti för att slippa samtal eftersom de företag man redan är kund hos får ringa. Det finns också företag som struntar i NIX-registret, men de är enligt Hans Wahrolén få och finns främst i fondsparbranschen. I ett fall har Konsumentverket hotat med böter för ett företag som struntade i registret. Då handlade det om en dagstidning som försökte sälja tidningen till spärrade personer. Telefonnumret till NIX-registret är 020-27 70 00.
Cecilia Strömberg
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.