Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Upprensning och utredning efter tågolyckan

Publicerat tisdag 17 juni 2003 kl 06.02
Det är fortfarande oklart hur olyckan på Hoks järnvägsstation i Småland igår kunde ske. 25 personer skadades när ett godståg körde in i ett stillastående persontåg. Under tisdagen ska Haverikommissionen träffa personal som var inblandad i tågkrocken.
Tågtrafiken vid Hok kan förhoppningsvis vara igång igen ikväll. Under natten har man röjt vid olycksplatsen. – Vi har lyft med en stor mobilkran. Vi har lyft av tre tomma godsvagnar som gick i godståget från Vaggeryd som spårade ur när de krockade. Sedan så har vi fixat med motorvagnen och plåtbitar som hängde ner, säger Lennart Strömberg vid Banverket i Nässjö. Hur är det med själva spåret? – Ja, det har fått rätt så rejäla skador. Det har blivit lite knyckar på det här och där. Sedan är det ett 80-tal slipar som måste bytas. Personal från Haverikommissionen har också anlänt till i Hok och järnvägsstationen där godståget körde in i ett stillastående persontåg vid lunchtid igår. Kollisionen blev kraftig och ett tjugotal personer fick föras till sjukhus. Flera utredningar ska nu granska vad som egentligen hände. Den här sträckan är manuellt övervakad, vilket är vanligt vid mindre järnvägar. Enkelt förklarat kan man säga att vakter, eller klarerare på var sin sida om spåret ska se till att bara tåg från ett håll släpps fram. Stig Gustafson vid Haverikommissionen, som kom till Hok igår, vill inte dra några slutsatser ännu. Nu på förmiddagen ska man prata med personal som var inblandad. Men han bekräftar att man precis hade bytt tidtabell: – Ja, det stämmer. Man bytte tidtabell under helgen. Så det här tåget har, enligt uppgift, endast gått på lördagar och börjar nu gå på vardagar också. Skulle den här tabellen kunna vara orsaken? – Det borde det inte vara, säger Stig Gustafson, utredningschef vid Haverikommissionen Trots dramatiken igår kunde det ha varit värre. Godståget var tomt när det krockade i en hastighet av ungefär 65 kilometer i timmen säger Stig Gustafson. Ett lastat sådant hade kunnat braka in i det stillastående persontåget med större kraft och värre följder: – Godståget hade sju vagnar. De var ju tomma, tack och lov. Det värsta scenariot är ju om båda tågen hade varit i gång.
Johan Wangström
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.