Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Klart för 120 km/tim på E6:an

Publicerat torsdag 19 juni 2003 kl 12.00
Det är nu klart att det blir ett försök med så kallade variabla hastigheter på 17 svenska vägar, där hastighetsgränsen fjärrstyrs och ändras beroende på väglag och trafiktäthet. Försöket som inleds i höst innebär också att man för första gången tillåter 120 kilometer i timmen på en av provsträckorna, E6:an i Halland.
Lars Olof Landerfors är Vägverkets projektledare. – Vi tror att vi får bättre efterlevnad av hastighetsbegränsningar över huvudtaget, genom att ha variabla hastigheter som är bättre anpassade till den trafiksituation som trafikanten upplever, säger Lars Olof Landerfors på Vägverket. Det är det vi ska testa på de här försöksplatserna. Om man kan motivera hastighetsgränsen är det större chans att folk följer lagen? – Det är vår förhoppning och vår hypotes, ja. Fjärrstyrda hastighetsskyltar som ändras automatiskt, beroende på hur trafiksituationen ser ut har diskuterats i ett par år. Och nu är alla detaljer alltså klara för ett försök. 17 vägar har valts ut över hela landet, exempelvis Ölandsbron, E4an mellan Stockholm och Södertälje, Tingstadstunneln i Göteborg och även några mindre vägar. Först ut blir riksväg 11, öster om Staffanstorp nu i höst och resten byggs om under det kommande året. Både höja och sänka hastigheterna Tanken är att hastigheten ska kunna höjas eller sänkas beroende på köer, väder och väglag, tid på dygnet, korsande trafik, busshållplats. I något fall ska tekniken till och med känna av om en gående närmar sig ett övergångställe och då automatiskt sänka hastigheten. Det kanske mest kontroversiella är att Vägverket nu gör allvar av planerna på att prova även högre farter än 110 kilometer i timmen. Det är E6:an söder om Falkenberg som anses så säker att farten vid riktigt bra förhållanden ska kunna ändras till 120 kilometer i timmen säger Lars Olof Landerfors. – Vi vill naturligtvis se vad vi får för effekter av det. Hur förändras hastigheter och medelhastigheter om vi gör så, jämfört med dagens situation. Kan det bli aktuellt på fler sträckor om det lyckas? – Det kan jag inte svara på. Nu ska vi göra försöket och sedan ska vi utvärdera det. Sedan får vi se vad det blir för rekommendation i slutrapporten till ett mer permanent förhållande.
Daniel Rundqvist
Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.