Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bush beredd att stödja bilindustrin

Publicerat fredag 12 december 2008 kl 15.18
Bush vill stödja bilindustrin. Foto: Bill Waugh/Scanpix.

Uppdaterad 22:00
Marknaden i USA drog en lättnadens suck efter Vita Husets antydningar på fredagen om att man trots allt ska försöka komma med krispengar till den amerikanska bilindustrin. Krisdrabbade GM kom också med nya åtgärder för att rädda sin utsatta situation.

Det är fortfarande oklart exakt hur den amerikanska regeringen tänker lösa frågan om krismiljarder till de amerikanska biltillverkarna.

Men efter att senaten på torsdagen inte lyckats komma överens om ett krispaket, var det iallafall viss lättnad bland många inblandade att regeringen verkar ha ändrat sig när det gäller att hjälpa bilindustrin pengar som tidigare under hösten avsatts för att rädda den amerikanska finansindustrin.

Det är något som Bushregeringen inte har kunnat tänka sig tidigare. Förhoppningen är nu att bilindustrin ska få låna pengar så att man klarar sig åtminstone tills slutet av januari, då USA får en ny regering som får ärva problemet.

Den blivande presidenten Barack Obama uttryckte också förhoppningar om att kongressen och regeringen till slut skulle kunna komma fram till en lösning. Det som såg ut att bli en mycket svart börsdag i New York blev inte så mörk som befarat.

General Motors, USA:s största biltillverkerare och som tillsammans med Chrysler är mest akut illa ute, meddelade på fredagen att man kommer minska sin produktion av bilar i Nordamerika under det första kvartalet nästa år ytterligare, så att produktionen, jämfört med den under samma period förra året blir 60 procent mindre.

Produktionsminskningen ska göras genom att flera fabriker helt stänger under den aktuella perioden. Orsaken är bland annat att efterfrågan på bilar fallit kraftigt under senare tid. Flera andra bilföretag i USA, även de utländska, har meddelat att man kommer minska produktionen.

Det är inte bara själva bilföretagen som är illa ut, det gäller också flera underleverantörer till bilindustrin, varav många levererar delar till flera av bilföretagen i USA, även de utländska.

Bilindustriexperten Dennis Virag tror att en konkurs av en stor underleverantör skulle sätta fart på kongressen.

– Pengarna kommer komma fram om en stor underleverantör går i konkurs.

Daniel Alling, New York
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".