Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Strandsatta resenärer får ersättning

Publicerat lördag 13 december 2008 kl 04.00

Hundratals resenärer, som lågprisbolaget Anatolien Resor strandsatt på semesterorter i Turkiet, ska få pengarna tillbaka, enligt beslut från Resegarantinämnden på Kammarkollegiet.

Resebolaget har begärt att få ut sina två miljoner kronor ur resegarantin, för att själva kunna betala ut till drabbade kunder. Men Helena Hörnblad, föredragande i Resegarantinämnden har svarat nej. Hon litar inte på att Anatolien Resor gör detta.

– Pengarna är öronmärkta för resenärernas krav. Därför lämnar vi inte tillbaka resegarantier.

Litar ni inte på Anatolien Resor?

– När ett företag börjar ställa in resor kan man vänta sig att en konkurs är nära förestående.

Hundratals resenärer från Sverige kunde inte åka hem från Turkiet eller åka till sina bokade resor i Turkiet när Anatolien Resor ställde in flygningar under sommaren och hösten. Lågprisbolaget klarade inte av de ökande bränslekostnaderna.

Kerstin Axelsson med familj fick stanna kvar i Turkiet när deras flyg till Arlanda ställdes in. Efter extra nätter på hotell på egen bekostnad köpte familjen nya biljetter från ett annat bolag och kunde ta sig hem.

Som alla resenärer lovades hon ersättning, men avråddes samtidigt av personalen på Anatolien Resor för att skicka in en ansökan till Resegarantinämnden.

– Det var många som hade klagat och då sa jag att det skulle jag också göra. Men då sa de ”nej nej, gör inte det för jag tycker inte det”. Hon sa att de skulle betala tillbaka pengarna. Man känner sig lurad. Det är i alla fall 8 000 plus den andra dyra resan hem.

Resegarantin omfattar vanligtvis paketresor. Många som försökte boka hos Anatolien Resors hemsida länkades till ett annat bolag KunFly, som endast säljer flygstolar. Även de som bokade direkt hos KunFly vilseleddes enligt Lena Hörnblad på Resegarantinämnden.

– Här var det då två olika bolag men man har sammanblandat marknadsföring, personal och kontor. Hemsidorna har varit kopplade till varandra. Nämnden kom fram till att man måste utgå ifrån att de som köpt av KunFly omfattas av Anatolien Resors resegaranti.

Just nu handläggs 158 anmälningar och nämnden hoppas att de flesta ska kunna få tillbaka sina pengar före jul. Nu kan även de som enbart köpt flygstol eller köpt resan i Sverige men flugit från Köpenhamn också kräva ersättning.

Många resenärer känner inte till denna möjlighet och därför har de inte gjort någon anmälan hos Resegarantinämnden, så även Kerstin Axelsson.

– Vad bra, då måste jag ta tag i det.

Zana Schiroyi
zana.schiroyi@sr.se

Ekot har förgäves sökt kommentar från Anatolien Resor

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".