Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tysk metallstrejk lamslår bilindustrin

Publicerat tisdag 24 juni 2003 kl 12.41
En storstrejk bland Metallfackets medlemmar i östra Tyskland hotar att lamslå stora delar av den tyska bilindustrin. Enbart Europas största biltillverkare - Volkswagen räknar med att strejken innebär att man kan bygga 20 000 färre bilar den här veckan än normalt.
Det handlar om tre timmar kortare arbetstid i veckan. 13 år efter återföreningen så vill metallarbetarna i östra Tyskland ha samma villkor som kollegorna i väst och bara arbeta 35 timmar per vecka. Strejken är i full gång. IG-metall, Tysklands största fackförbund, har tagit ut arbetarna vid nio fabriker, bland andra Mercedes fabriker utanför Berlin och Volkswagens anläggningar i Dresden och Zwickau. Strejken hotar nu att lamslå stora delar av bilindustrin, även i väst. Bland andra Volkswagen räknar med att man kommer bygga 20 000 färre bilar den här veckan än vanligt. Även BMW drabbas - igår skickade man hem 10 000 anställda i Bayern på grund av arbetsbrist. BMW, som planerat stora investeringar i östra Tyskland hotar nu, enligt talesmannen Richard Gaul, med att man ska ”tänka över” sitt engagemang i forna Östtyskland. Det är en strejk som kritiseras hårt. Förbundskansler Gerhard Schröder säger sig inte ha någon förståelse för den. Här i Tyskland ställer sig många frågan om inte metallfacket håller på att förhandla bort sin sista produktionsfördel gentemot väst.
Therese Larsson, Berlin
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".