Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”Elever drabbas vid för höga krav”

Publicerat tisdag 24 juni 2003 kl 16.42
De flesta lärare i trean ger läxor som eleverna inte klarar utan hjälp från föräldrarna, men många barn får inte den hjälpen hemma. Det visar en undersökning Ekot har gjort. Mats Ekholm, chef för Skolutvecklingsmyndigheten, säger att en del elever drabbas när lärare ställer alltför höga krav.
– Det som händer är framförallt att de kommer tillbaka till skolan och känner att de har ett tillkortakommande och det sänker ju självförtroendet, säger Mats Ekholm, chef för Skolutvecklingsmyndigheten. – Det innebär att när man tittar på att de andra fått hjälp så känner man sig inte trygg. Man gör väl som jag gjorde när jag gick till skolan och inte hade läst mina läxor, jag försökte hitta på alla intressanta parader man har för att undvika att bli förhörd, säger Mats Ekholm. Får inte hjälp 400 skolor tillfrågades och 177 lärare svarade på frågor i Ekots undersökning om läxor till tredjeklassare. 71 procent av lärarna ger läxor som eleverna inte klarar själva utan behöver hjälp med. Samtidigt bedömer lärarna att 15 procent av eleverna inte får den hjälpen hemma som behövs. Det är inte bra, säger Mats Ekholm, som också tycker att skolorna ska sluta med läxor. Lär sig mer med läxor Lennart Grosin, docent i pedagogik vid Stockholms universitet, säger att eleverna lär sig mer när de får läxor. I synnerhet om skolan har en kultur av att ge läxor. Själv är han för bra läxor. – Läxor kan vara något väldigt produktivt och väldigt bra, säger Lennart Grosin. Anpassad läxa För att läxor ska vara produktiva måste läraren ha anpassat läxan exakt till vad eleven som individ kan förväntas klara av själv utan hjälp av någon annan, enligt Grosin. – Det ger då barnet dels en kunskapsmässig förstärkning, dels en förstärkning vad gäller självförtroende och självtillit och om läxan är rätt vald så att det verkligen fungerar att eleven klarar det får man hela den positiva förstärkningen på alla fronter. Lennart Grosin har forskat i vad man kallar hemmets läroplan, det vill säga hur föräldrarna och hemmet kan stödja barnen i skolan. När det gäller att vara läxhjälp är föräldrar normalt ganska dåliga extralärare hemma vid köksbordet, säger Grosin. Viktigast intressera sig Det viktigaste familjen kan hjälpa till med är att intressera sig för skolan och att vara goda förebilder och tycka att skolan är viktig. Då är chansen stor att barnen också tycker det. Föräldrarna har också en viktig roll i att hjälpa barnen att organisera läxläsningen och att planera till exempel vilka dagar och vilka tider läxorna ska göras, säger Grosin.
Bengt Hansell, research Sandra Foresti
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.