Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kritik för svagt krispaket i riksdagsdebatt

Publicerat torsdag 18 december 2008 kl 16.36

Den ekonomiska krisen och hotande arbetslöshet i bilindustrin har debatterats i riksdagen på torsdagen. Socialdemokraterna och vänsterpartiet hade begärt debatten.

Socialdemokraten Tomas Eneroth anser att regeringen gör alldeles för lite åt den ekonomiska krisen. Och att stödpaketet för fordonsindustrin som kom nyligen inte alls var så starkt som det verkade.

– Likt en sufflé så pös paketet ihop när vi väl började granska vad det egentligen innehöll. Det tog inte många timmar innan Europeiska investeringsbankens representanter kunde konstatera kunde konstatera att det var halva utrymmet, det kan inte bara Sverige ta, det ska räcka till hela Europa.

Näringsminister Maud Olofsson försvarade regeringens åtgärder för fordonsindustrin.

– Jag har noterat i dag att socialdemokraterna har KU-anmält oss för detta. Min fråga till socialdemokraterna är om ni tänker rösta emot ett paket som handlar om fordonssatsningen

Socialdemokraterna hävdar bland annat i anmälan till riksdagens konstitutionsutskott, KU, att näringsminister Maud Olofsson kommit med vilseledande information om de 20 miljarder i lån som erbjuds den svenska bilindustrin från den europeiska investeringsbanken i konkurrens med övrig europeisk bilindustri.

Maud Olofsson förklarar att de 20 miljarderna i lånegaranti gäller under fyra år. Det vill säga fem miljarder per år kan svenska företag i bilindustrin få låna med stöd av den statliga lånegarantin för energieffektiva och miljövänliga högriskprojekt.

Det är totalt cirka 40 miljarder kronor per år som den europeiska investeringsbanken lånar ut till bilindustrin.

Maud Olofsson tycker inte att hon kommit med vilseledande information.

– De länder, de företag som har de bästa idéerna och som är snabba på att presentera dem har också bäst förutsättningar att få ta del av dem.

Då kunde ni lika gärna ha satt garantin till 40 miljarder eller 60 miljarder för att visa god vilja, hur mycket av de här pengarna kommer verkligen att komma svensk fordonsindustri till del?

– Det har helt att göra med vilka projekt svensk fordonsindustri kommer fram med. Har de rätt styrning när det gäller att ställa om till miljövänliga fordon och miljövänliga bilar.

– Är de tillräckligt affärsmässiga för att klara prövningen hos Europeiska investeringsbanken, ger det jobb här hemma i Sverige? I så fall får man också del av dessa pengar. Jag har aldrig uppfattat det som ett problem att vi har en väl tilltagen ram.

En stor del av fordonsindustrin ligger ju i Tyskland och Frankrike, skulle då den lilla svenska fordonsindustrin lyckas roffa åt sig en så stor del av de här pengarna?

– Det har att göra med vilka idéer svenskt fordonskluster kommer fram med. Är det bra affärsidéer, som har en modern teknologi, som är energieffektiva, som bygger på det förnyelsebara. Då kommer man få ta del av stora delar av pengarna. Har man det inte så kommer det att bli en liten del.

Erik Ridderstolpe
erik.ridderstolpe@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".