Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
USA

Delade åsikter om hjälplån till bilindustrin

Publicerat lördag 20 december 2008 kl 05.00
GM och Chrysler får sammanlagt möjlighet att låna motsvarande 140 miljarder kronor. Foto: Carlos Osorio/Scanpix.

Den amerikanska regeringens besked i fredags att kortsiktigt rädda den amerikanska bilindustrin från kollaps väcker intensiv debatt i USA. De som gillar regeringens beslut säger att det var nödvändigt, medan motståndarna till räddningspaketet menar att regeringen använder skattemiljarder på fel sätt.

– Bara för att det handlar om en amerikansk ikon som Chevrolet, så betyder inte det att det är regeringens eller skattebetalarnas uppgift att rädda ett företag, säger Dan i New York.

– Jag tycker inte synd om människor i Detroit, säger han vidare.

Och Doug tycker inte att räddningsaktionerna hjälper de som verkligen behöver stöd just nu.

– De här åtgärderna hjälper inte dem som inte har råd att betala sitt huslån just nu, att rädda banker och bilföretag hjälper inte den enskilde individen, säger Doug.

Ett av president Bushs argument för att besluta om nödlånen till bilföretagen GM och Chrysler var ju att en kollaps för dem skulle få förödande konsekvenser för den redan svårt sargade ekonomin, men trots det har en majoritet av amerikanerna under hösten varit emot att staten skulle rädda bilföretagen. 

Och bilexperten på tidningen Detroit Free Press, Mark Phelan tror att bilbolagen kommer behöva be staten om ännu mer pengar i vår.

– Det stora problemet är att ekonomin i stort är så dålig nu, och så länge den är det kommer till exempel GM fortsätta att förlora pengar, säger Mark Phelan

Och många amerikanska bilexperter är också överens om att ett konkursförfarande fortfarande kan bli aktuellt om inte GM och Chrysler, de närmaste tre månaderna, lyckas göra de förändringar som regeringen och nu kräver för att lånen inte ska tas tillbaka

I bilstaden Detroit, där GM och Chryslers huvudkontor ligger, fanns det dock viss framtidstro igen.

– Nu ska vi återskapa vårt företag och göra GM till världsledande igen, sa GM chefen Rick Wagoner.

Daniel Alling, New York
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".