Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Posten vill slippa ansvaret för kassaservice

Publicerat torsdag 26 juni 2003 kl 12.13
För att vända på förlusterna vill krisdrabbade Posten att ägaren staten ser över vad Posten ska syssla med. Det handlar bland annat om Svensk Kassaservice som går med storförlust och om att öka intäkterna genom att höja avgifterna.
– Problemet när det gäller Svensk Kassaservice är ju att vi har en kraftigt nedgående transaktionsmängd som gör att vi har svårt att få den verksamheten att gå runt med det statsbidrag vi får, säger postens vd Erik Olsson. Det är inte lönsamt? – Nej, det är det inte. Det är både vi och staten medvetna om. Men vi kan också konstatera att den här nedgången fortsätter kraftigt i år. Så här långt i år har vi en nedgång på 18 procent, vilket är väldigt, väldigt mycket. Vad bör göras menar du? Posten har i dag skyldighet att tillhandahålla enklare banktjänster i hela landet. Är det självklart att det är Posten som ska göra det? Eller kan någon annan ta över uppdraget? Frågor som kanske får svar nu. Men det måste komma snart. Posten får ett bidrag på 400 miljoner kronor för kassaservicen, men förlorar ändå pengar på affärerna. Allt färre använder kassaservicen, och det är en utveckling som kommer att fortsätta. Kunderna får nu räkna med höjda priser på in- och utbetalningar och banktjänster och brevporto. I två år har den stora omorganisationen av Posten pågått. VD:ar har fått sparken för att de talat klarspråk om vad som bör göras för att få Posten på fötter. En stark missnöjd opinion, ledd av facket på Posten i symbios med glesbygdsintressen, har gett regeringen problem. Nu tycks det vara dags för en ny översyn. Gamla postkontor har lagts ner och ersatts av 3 000 serviceställen i butiker. Kassaservice finns på 1 200 platser, och i våras bestämdes det att 200 ska läggas ner. Det verkar inte vända den nedåtgående trenden. Vill ni slippa kassaservicen helt eller vill ni minska på volymen? – Vi vill inte slippa någonting utan bara se till vad som åligger Posten, att vi kan sköta det och ge en hög service och hög tillgänglighet till en rimlig balans mellan kostnader och intäkter. Så det handlar inte om att slippa någonting, säger Erik Olsson. Men att krympa och minska? – Vi måste ta hänsyn till den utveckling som finns på brevsidan, där vi internationellt kan se att vi har en minskad brevvolym och vi måste följa den utvecklingen. Vi följer också utvecklingen när det gäller betaltjänster som har en mycket kraftigare nedgång. Här måste vi hamna i balans, säger han.
Tommy Fredriksson
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.