Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Väntad förlust för Toyota märks i Sverige

Publicerat måndag 22 december 2008 kl 15.49
Säljer allt sämre i USA.

Den japanska biltillverkaren Toyota flaggar för en rejäl förlust. Resultatet för helåret beräknas till minus nästan 13 miljarder kronor. Det sämre läget för Toyota har också märkts för deras svenska dotterbolag Toyota Sweden, som fått spardirektiv.

– De ber oss att tänka över kostnader och agera så klokt som möjligt utifrån de perspektiv som vi har på den svenska marknaden, säger Hans-Eric Almebäck, vd för Toyota Sweden.

Förutom propåerna från ledningen märker Toyota Sweden av en minskad efterfrågan. Det svenska dotterbolaget har därför dragit ner på annonsering och sådant som inte ger direkt resultat.

Att Toyotas ledning nu räknar med en förlust på nästan 13 miljarder kronor för det brutna räkenskapsåret 2008-2009 visar hur allvarligt det ekonomiska läget är, säger bilanalytikern Matts Carlsson.

– Det är ytterligare en indikation på att hela världsekonomin är i gungning och att då även de mest framgångsrika fordonsföretagen drabbas av den här tillbakagången.

Toyota har hittills varit en vinstmaskin, inte någon gång sedan 40-talet, när bolaget började med årsredovisningar har man redovisat en förlust. 2007 blev rekordår för Toyota, som gjorde en vinst med 195 miljarder kronor efter skatt, gick om General Motors och blev världens största biltillverkare.

Den förlust som bolagsledningen nu räknar med beror på en sämre marknad i USA och förstärkningen av den japanska valutan yen. Men vinstvarningen är inte lika med motorstopp, säger Matts Carlsson.

– Toyota är ett mycket stort företag, det är världens största biltillverkare i dag. Det är väldigt stora siffror men i deras perspektiv är det ändå hanterbara siffror.

Att nedgångarna kommer just nu, innebär extra dålig tajming för Toyota i Sverige och Europa.

– Vi har ett viktigt år framför oss, 2009, där vi lanserar 16 nya modeller på den svenska marknaden, man kan säga det är en dålig tid att lansera många nya bilar men det ger oss möjlighet att öka marknadsandelarna, säger Hans-Eric Almebäck.

– Det är alltid oroande när en global koncern påverkas men vi känner oss trygga med Toyotas stabila resultat i historien och med vad man står på för plattform inför framtiden.

Catarina Friskman
catarina.friskman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".