Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inget kristänkande i tysk julhandel

Publicerat tisdag 23 december 2008 kl 11.13

Ekonomisk kris och recession märks inte i den tyska julhandeln. Tyskarna shoppar som vanligt och sparar mindre. Den höga konsumtionen väntas hålla i sig även i januari nästa år.

Detaljhandelns egen mätning av fjärde advent, årets viktigaste shoppinghelg, visar på endast något lägre köplust än under högkonjunkturen för ett år sedan. 

Alla talar om krisen men den har inte kommit än. Jag handlar normalt, varken mer eller mindre, säjer berlinaren Ingo Repp, här på ett av dom stora inköpsstråken.  Hans fru Karin har en lite annan syn: Hon tänker på krisen, säjer hon, och julklapparna blir inte så stora i år, men kanske med mer tanke bakom.  

Rapporterna om recession påminner mycket om en stormvarning. Det ska bli oväder men det är fortfarande som vanligt. Alla tar del av nyheterna om att exporten minskar, att industrin drar ner, om permitteringar och hotande arbetslöshet.

Men än så länge är det ett fåtal som berörs ända ner i plånboken. Arbetslösheten i Tyskland väntas öka nästa år, men det sker utifrån en rekordlåg nivå. Sysselsättningen är hög, fler har jobb än på många år.   

Dessutom är det fallande priser på bensin, energi och mat. Inflationen är nära noll, så utrymmet att handla har egentligen blivit större för de flesta. 

Årets adventsmätning av tysk shopping visar alltså bara en mycket liten nedgång från i fjol, som var ett bra år för handlarna.

Exklusiva köksmaskiner, små musikspelare,  juveler, så kallade bluerayspelare, och naturligtvis leksaker och sportartiklar, det är sådant folk köper mycket av i årets julhandel här. Däremot säljs inte så mycket kläder, eftersom det varit en mild start på vintern.  

Nya siffror visar att de tyska hushållen nu också sparar något mindre än de gjort för bara några månader sen. Ekonomer har sett det höga tyska sparandet som ett problem i den fallande konjunkturen.

Men nu tycks alltså konsumenterna i högre grad vara beredda att spendera. Den höga nivån på konsumtionen kommer att hålla i sej också i januari, enligt ett ledande marknadsforskningsföretag.   

Per Eurenius, Berlin
per.eurenius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".