Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

NY Times ber om ursäkt efter falskt brev

Publicerat tisdag 23 december 2008 kl 02.33
Bertrand Delanoë

Tidningen The New York Times har tvingats be om ursäkt för att ha publicerat ett brev från vad man trodde var Paris borgmästare, Bertrand Delanoë.

I brevet fördöms Caroline Kennedys försök att få ta över Hillary Clintons plats i den amerikanska senaten. Där står bland annat att Kennedys anspråk på senatsplatsen var mycket smaklöst, ”förvånande och inte särskilt demokratiskt, minst sagt”.

Det visade sig senare att brevet var en ren bluff. Det kom inte alls från Bertrand Delanoë, och tidningen tvingades medge att man slarvat med att kontrollera äktheten.

The New York Times har nu bett borgmästaren och sina läsare om ursäkt. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".