Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Satsningar på elever varierar stort

Publicerat tisdag 23 december 2008 kl 07.11
Metta Fjelkner

En del kommuner kan lägga dubbelt så mycket på undervisning av varje elev i grundskolan som andra kommuner, visar en ny rapport från Lärarnas riksförbund. Och det leder till att skolorna inte blir lika bra överallt, enligt ordförande Metta Fjelkner, som är oroad över utvecklingen.

– Det är oacceptabelt och med den här rapporten vill vi återigen peka på behovet av en likvärdig och rättvis skola för barn oberoende av var man bor i Sverige.

Även om det kan vara stor skillnad på hur mycket pengar som går till undervisning så är det inte lika stor skillnad i resultat vad det gäller till exempel hur många som går ut med obehöriga betyg?

– Nej, det är det inte. Men det handlar om att man först och främst garanterar rätten att få betyg så att man kan gå vidare med sin utbildning, säger Metta Fjelkner.

Enligt undersökningen kan kommuner lägga allt mellan 30 000 per år på undervisning av en elev till drygt 60 000 och det är också stor skillnad på hur stor del av pengarna som används för att exempelvis jämna ut skillnader i social bakgrund.

Men skillnaderna mellan hur många elever som efter grundskolan är behöriga att börja på gymnasiet hänger inte helt ihop med hur mycket pengar som satsas. I en toppkommun är 96 procent behöriga jämfört med 85 procent i en bottenkommun.

Resultaten beror också mycket på hur arbetet är organiserat, enligt Metta Fjelkner, exempelvis hus många elever det är per lärare. På sikt vill Lärarnas riksförbund att staten hårdare ska styra skolornas verksamhet.

– Det finns egentligen 290 olika utbildningspolitiska system i det här landet genom att kommuner tillåts bedriva skolor så som de finner är bäst.

Är du säker på att en centraliserad statlig styrning ger den bästa skolan överallt?

– Jag är övertygad om att den statligt styrd skola med ett regelverk, med finansiering, med lärare som är utbildade för sina ämnen och så vidare, på ett bättre sätt än idag tillgodoser elevernas rättighet att nå målen i skolan, säger Metta Fjelkner.

Mats Eriksson
mats.eriksson.ekot@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".