Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bensinbranschen säger nej till miljöbränsle

Publicerat fredag 27 juni 2003 kl 12.51
Alla bensinstationer i landet måste om två år kunna erbjuda minst ett miljöbränsle. Det är regeringen och samarbetspartierna överens om och ett konkret lagförslag ska nu utredas. Men bensinbranschen säger absolut nej.
– Jag tycker det är ett dåligt förslag. I dag har vi alternativa bränsle på cirka 200 bensinstationer runtom i landet och det är mycket liten efterfrågan. Man kan kanske säga det kanske säga att det tankas för ett hundratal liter per dygn, säger Tommy Nordin, VD Petroliuminstitutet. Miljöbränsle på 200 mackar Miljöbränsle finns på bara 200 av landets 3 500 mackar. Då får man räkna in alla typer av miljöbränsle som exempelvis RME, som är rapsbaserad, biogas och etanolblandningen E 85. Om man vill att bilarna i Sverige ska gå på miljöbränsle, kan man inte börja med bensinen, anser Tommy Nordin. Man måste börja med bilarna. Det måste säljas fler bilar som går på miljöbränslen. Det räcker inte med den svenska marknaden. – Tyvärr är det så att svenska marknaden är för liten för att motortillverkarna ute i världen ska göra motorer och bilar som är anpassade för Sverige. Förslagen och åtgärderna måste sättas in i ett större sammanhang. Jag tycker att EU borde vara en lämplig plats att ta upp det här på. Vill sälja mer bensin med etanol Bensinbranschen vill dock öka försäljningen av bensin med 5-procentig etanolinblandning. Sedan två år är den 95-oktaniga bensinen i östra Sverige etanolinblandad. Det är inom området Gävle-Örebro-Västervik. Det betyder att var sjätte bil i landet nu kör med denna etanolblandning. Det kommer att ta mycket lång tid innan merparten av bilparken går på rena miljöbränslen. Det handlar om minst 15 till 20 år tror branschen. Dyrt för mackarna Skulle man tvinga de svenska mackarna att nu införa miljöbränsle, kostar det minst 1,2 miljarder, enligt Tommy Nordin, något som bilisterna får betala oavsett vilken bensin de köper. – Jag tycker det borde finnas bättre ställen att lägga dessa pengar på än att sätta in dem i ett drivmedelsnät som kommer att få väldigt liten efterfrågan.
Lars-Erik Backman
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.