Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lär sig svenska med hjälp av smoothie

Publicerat fredag 26 december 2008 kl 12.00
Elever gör smoothie och lär sig svenska. Foto: Christer Fridén/SR.

I Finland försvagas det svenska språkets ställning allt mer. Trots att alla lär sig svenska i skolan är det många som lämnar den utan att kunna säga mycket mer än goddag och tack. Det vill projektet ”Svenska Nu” råda bot på, och metoderna att öka intresset för svenska språket är många.

Den åländske mästerkocken Michael Björklund, årets kock i både Sverige och Finland, utser vinnaren i en tävling om vem som gör den bästa smoothien, alltså en yoghurtdrink med nedmixade frukter.

De som tävlar är elever i en skola i Helsingfors. Michael talar svenska hela tiden när han instruerar eleverna hur man gör en bra smoothie och han svarar också på elevernas frågor om allt möjligt.

Men de måste fråga på svenska och han svarar på svenska. Bland annat om hur han själv var i skolan.

– Jag hade jättedåliga betyg, tyvärr. Jag tog inte tillvara skolan som man skulle behöva göra. När man går i skolan ska man passa på att lära sig mycket. I alla fall språk tycker jag att jag missade mycket på, säger Michael Björklund.

Det där att missa att lära sig språk är inte Michael Björklund ensam om. Han har sällskap av många finska elever som går igenom hela skolväsendet utan att egentligen lära sig särskilt mycket i den obligatoriska undervisningen i svenska, tvångssvenskan, som den kallas.

Det vill projektet ”Svenska Nu” förändra. Svenska staten har hittills satsat 1,4 miljoner kronor på att öka eleverna intresse för det svenska språket och under 2009 bidrar staten med ytterligare en miljon.

Bland annat genom att gå på svensk teater och se svenska filmer, möta finlandssvenska författare, träffa elever från Sverige och lära sig lite matlagning på svenska, får eleverna bekanta sig med språket på riktigt och inte bara genom läroböckerna.

Jättebra, tycker Susanne Huhtala.

– Det var mycket spännande och jag var mycket glad att Michael Björklund kommit hit.

Susanne var nöjd, men det kan vara svårt att få eleverna intresserade, säger Elina Wainio, svensklärare på Apolloskolan i Helsingfors.

– Det finns alltid några som frågar varför läser vi svenska? Varför läser de inte i Sverige finska? Och det är en helt annan sak. De som frågar känner inte till vår historia. Vi har varit en del av Sverige men inte tvärtom, säger Elina Wainio.

Christer Fridén, Helsingfors
christer.friden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".