Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppretade bilister startar saltuppror

Publicerat måndag 29 december 2008 kl 07.17

Vägsaltet fortsätter att reta upp bilister. I norra Sverige pågår ett saltuppror som över 20 000 personer hittills har skrivit under. Saltet förstör miljön och bilarna och den snömodd som bildas av saltet är förödande för trafiksäkerheten enligt upproret.

På Vägverket är man medveten om problemen med salt och har också dragit ner på saltandet, från över 400 000 ton under tidigt 1990-tal till under hälften i dag. Sven-Olof Andersson i Bureå utanför Skellefteå startade saltupproret redan för två år sen.

– Vägverket menar att saltet räddar liv men jag tror att det är precis tvärt om. Vägarna blir svåra att köra på, du får en smutsig, moddig snö och du kan också få en oförutsägbar halka. Trafikanterna tror att vägen är bar som en sommarväg, men den kan alltså vara väldigt isbelagd.

Saltupproret vill att Vägverket ska sanda och ploga vintervägarna i stället för att salta. Och att saltet är ett miljöproblem håller Vägverket med om. Saltet läcker ut i grundvattnet och träd som växer längs vägen kan skadas av saltet.

Det pågår försök att hitta alternativ, man gör tester att blanda socker i saltet och de resultat man hittills fått fram visar på fördelar både vad gäller miljön och rostangreppen på bilarna.

Men när det gäller trafiksäkerheten säger Jan Ölander, som jobbar med drift och underhåll på Vägverket att han inte förstår kritiken. Enligt Vägverket är saltet, som smälter snön och isen tvärtemot en förutsättning för att hålla vintervägarna trafiksäkra och framkomliga.

– I dag finns inte många alternativ till vägsaltet, det salt vi använder är dessutom ganska harmlöst för miljön. Det är ett kostnadseffektivt sätt att hålla framkomliga och säkra vägar. Sedan kan jag förstå privata bilägare, att det kan det förekomma att det blir rostskador på bilar. Men det är företrädesvis gamla bilar, nya bilar har ett bra rostskydd vill jag hävda och det säger även tillverkarna.

Anna Burén
anna.m.buren@sr.se

Agneta Johansson, Umeå
agneta.johansson@sr.se

Mer om kritiken mot vägsaltet i P1-morgon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".