Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Långa reklamblock stör biobesökare

Publicerat onsdag 31 december 2008 kl 16.55
Många störs i salongen.

De långa reklamblocken på bio har lett till att filmerna startar allt senare. Det är något som irriterar många biobesökare. Även recensenter konstaterar att reklamtiden ökat och efterlyser nya lösningar i form av två olika starttider.

– Jag tycker generellt att reklamen är för lång. Ibland tänker man till och med att man kan komma litet sent. Det spelar ingen roll, jag missar ingenting, säger biobesökaren Johanna Larsson

– Jag håller med. Det tar alldeles för lång tid, säger hennes kamrat Sandra Norum.

Vad tänker du när du sitter där och tiden går?

– Jag tänker ”kan de släcka lamporna och börja filmen någon gång”, säger Sandra Norum.

Reklam och olika filmtrailers breder ut sig på filmduken och ibland ska även personalen lämna information. Det kan emellanåt göra att det tar upp mot 20 eller 25 minuter efter utsatt tid innan filmen väl kommer igång. På vissa håll har biograferna till och med tvingats kompensera klagande besökare.

– Jag går ofta på bio och har märkt att reklamtiden har ökat väldigt mycket det senaste året. Det är ju en upplevelse de säljer, biograferna. Om då själva filmupplevelsen blir lidande av att det är alltför långa pass med reklam, då förtas ju upplevelsen, tycker jag, säger Ingela Grahn, biorecensent och filmälskare.

Biojätten SF har en maxgräns på 20 minuter för reklam och trailers, men reklamtrycket gör att den tiden numera oftast är fylld. Enligt företagets regler ska ändå reklamblocket igång 7 minuter i förväg så att ingen film startar senare än 13 minuter efter utsatt tid. Men bland annat teknikkrångel och flera salonger att sköta för en maskinist, leder emellanåt till att det inte fungerar. Vissa filmer kommer därför gång alltför sent, medger SF Bio.

– Det är naturligtvis inte bra. Även om vi vet att våra kunder tycker att det är trevligt att se litet reklam och information om kommande filmer, så är det ju inte acceptabelt att det drar iväg så långa tider. Vi måste ju se över våra rutiner, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.

– Man ska komma ihåg att det fortfarande är en väldigt manuell hantering att visa film på bio. Det handlar ju om att optimera verksamheten och se till att personalen får de medel och rutiner som behövs för att kunna starta filmen i tid, säger Thomas Runfors.

Ledningen för SF säger att man ligger på de enskilda biograferna för att få dem att hålla tiderna. Man hoppas också att ökad automatisering ska lösa problemen på sikt. Men biorecensenten Ingela Grahn tycker SF ska gå längre än så.

– Jag tycker egentligen att man skulle ange två tider, en tid när programmet sätter igång och en tid när filmen verkligen börjar. Så att man kan välja, säger Ingela Grahn.

Daniel Rundqvist
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".