Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska partier inspireras av Obama

Publicerat onsdag 31 december 2008 kl 12.30

De svenska partierna lägger om sina valstrategier. Inspirationen kommer från den blivande presidenten Barack Obamas valkampanj där internet spelade en stor roll. Tidigare har kampanjmetoder hämtade från USA varit något partierna talat tyst om, men så är det inte nu, enligt socialdemokraternas kommunikationschef Carina Persson.

– Jag tror att alla svenska etablerade partier kommer att ta hem många saker från de här kampanjerna, och redan har gjort. Jag tror inte att det är första gången, men det kanske är första gången vi säger det utan reservationer.

Barack Obama samlade inte bara rekordstora skaror till sina valmöten, han lyckades också att få flera miljoner frivilliga att arbeta för kampanjen med att knacka dörr och ringa till väljare. 

Dessutom samlade Obama via små men många bidrag in mer pengar än någon presidentkandidat gjort före honom. Förklaringen är att kampanjen mer konsekvent än tidigare, tog hjälp av de nya sätten att kommunicera på internet, som Facebook, Youtube och inte minst sms. 

När socialdemokraterna, miljöpartiet och vänstern presenterade sitt samarbete skickade de först 35 000 sms och e-mejl till sina sympatisörer om nyheten, i stället för att gå via traditionella medier.  Den idén var helt och hållet hämtad från Obamas kampanj.

Under hösten har partierna börjat lägga om sina hemsidor med Obamas som förebild.

Det första som numer möter besökaren på socialdemokraterna.se är möjligheten att skänka pengar till partiet, via sms eller autogiro. Även på kristdemokraternas hemsida uppmanas man att skänka en slant.  

Miljöpartiet och moderaterna är också de på gång med en sådan funktion.

Enligt moderaternas partisekreterare, Per Schlingmann, är partiet bara i början av sin anpassning till Obamas metoder.

– Det kommer bli mycket mer av digitala medier, det kommer bli mycket mer av att uppmuntra enskilda människor som kanske inte ens är medlemmar att engagera sig. Vi kommer att bejaka människor att synliggöra vad de står, även om de kanske inte håller med oss till hundra procent. Vi kommer att försöka ta vara på mycket av det som Obama gjorde, säger Per Schlingmann.

Socialdemokraterna sänker ribban för dem som vill engagera sig. Det ska inte längre krävas utbildning i partiprogrammet, som nya partimedlemmar genomgår. Det kan leda till att människor inte alltid följer partilinjen när de är ute och knacka dörr, men det är en risk partiet måste ta, säger Carina Persson.

– Jag tror inte att 2010 års valrörelse går att detaljstyra och kontrollera uppifrån för något parti. Inte heller för oss. Jag tror inte ens att det är önskvärt, därför att jag tror att det krävs en folkrörelsekampanj för att vinna valet.

Olof Sjölander
olof.sjolander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".